ELEKTISKE FLY

Elflyene er i ferd med å få luft under vingene

– Vi flyr ganske mye korte strekninger, så vi har et veldig egnet nettverk for å teste ut førstegenerasjons nullutslippsteknologi, sier Andreas Aks i Widerøe Zero.

Andreas Aks: Adm. direktør i Widerøe Zero.
Andreas Aks: Adm. direktør i Widerøe Zero. Foto: Widerøe Zero
17. aug. 2023 - 17:00

En podkast fra

Hør Teknisk sett på...

Aks er sjef for Widerøe Zero, moderselskapets grønne, elektriske satsing. Han og samarbeidspartner Sigurd Øvrebø, som er administrerende direktør i Rolls-Royce Electrical Norway, har vært et team som gjennom flere år gradvis har jobbet seg mot fly med elektrisk drift.

Nå har flyprodusenten Embraer blitt tatt med i samarbeidet, og går det som Widerøe Zero tror, kan de første elektriske flyene fly innen dette tiåret er omme. Dette vil bli fly som kan går inn i selskapets kortbanenett, i hvert fall på de ikke alt for lange rutene.

Men det vil ikke bli batteridrevne fly. Nullutslippsfly, akller Akse det. Med mellom 30 og 40 passasjerer og lang rekkevidde vil de bruke hydrogen. Det kan skjer på to måter. Enten via en brenselcelle og elmotorer eller ved å erstatte vanlig flydrivstoff med hydrogen som forbrenner i en turbin.

Dette handler ikke bare om fly. Det handler også om infrastruktur. Flyene må kunne fylle hydrogen. I første omgang, på grunn av reguleringer, i komprimert form. Senere, sannsynligvis tidlig på 30-tallet, som flytende hydrogen. Heldigvis er Avinor ingen sinke. De er en pådriver for grønn luftfart. 

– Hvis vi nå står sammen her, er det ikke umulig at Norge kan bli et av de aller første markedene hvor det blir en storskala implementering av fremtidens fly, mener Aks. Det snakker vi med ham om i dagens podkast.

Men det blir ikke disse elflyene som vil lette først fra norsk kortbaneflyplasser, sier han. Allerede i 2027/28 kan de første såkalte eVTOL-flyene ta av. I sommer, under Paris Air Show, undertegnet Widerøe Zero en intensjonsavtale med Embraers Eve Air Mobility om kjøp av inntil 50 batterielektriske fly som kan ta av og lande vertikalt og fly med vinger. De kan ta mellom mellom fire og seks passasjerer og kan tilby et mye mer finmasket transportnett – for eksempel fra en veiløs øy til kortbaneflyplassen.

Teknisk sett: Moberg & Valmot

Odd Richard Valmot og Jan M. Moberg.
Odd Richard Valmot og Jan M. Moberg.

Jan M. Moberg og Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad er begge sivilingeniører med solid teknologisk bakgrunn. Hver uke snakker de om aktuelle teknologiske temaer i TUs podkast Teknisk sett.

Normalt publiseres Teknisk sett hver torsdag ettermiddag.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.