Fristen for å bli ferdig er 1. januar 2021.
Entreprisen omfatter elektroinstallasjoner i Liafjelltunnelen og Bakliholtantunnelen. Parsellen er totalt på 5500 meter, og består av vei i dagen samt de to tunnelene.
Vei i dagen omfatter tilknytningsveger på begge sider av tunnelene. Liafjelltunnelen er 1990 meter lang, mens Bakliholtantunnelen er 360 meter lang. Begge har samme tunnelprofil: T8,5.
– Tunnelentreprenøren er ferdig nå til jul omtrent, og da kan vi begynne med elektro, sier prosjektleder Alf Harald Barosen i Vegvesenet til Veier24.
En kontrakt til
Men det kommer enda en kontrakt i dette prosjektet.
I september i fjor gikk et mer enn 200 meter bredt undersjøisk jordras på sørsiden av den nye tunnelen gjennom Liatinden. Ti dager senere ble det åpnet midlertidig vei forbi rasstedet.
– Her kommer det et eget oppdrag med blant annet å sette opp støttemurer og bygge permanent vei. Kontrakten lyses trolig ut ved årsskiftet, sier Barosen.
Tilbudsfrist for elektrokontrakten er 21. november i år.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Storskala havvindpark i Sverige skal drive et av Europas største prosjekter for grønt hydrogen](https://images.gfx.no/1000x333/2783/2783549/Offshore%2520wind%2520power%2520generation.jpg)
- LES OGSÅ: Fylket bygger ny og rassikker vei, men må betale millioner i erstatning fordi gamleveien blir stengt