Sony Vision-S

Elbil-sjokket fra Sony

I all hemmelighet har Sony utviklet sin egen høyteknologiske elbil.

I all hemmelighet har Sony utviklet sin egen elektriske konseptbil, Vision-S.
I all hemmelighet har Sony utviklet sin egen elektriske konseptbil, Vision-S. (Foto: Sony)

I all hemmelighet har Sony utviklet sin egen høyteknologiske elbil.

Sony vet å overraske, og det var ikke presentasjonen av den nye PlayStation 5-logoen  som skapte det største hakesleppet på CES-messen i Las Vegas, men at den japanske elektronikk-giganten viste frem sin elektriske konseptbil Vision-S.

Sony har lagt stor vekt på underholdsbiten i Vision-S.
Sony har lagt stor vekt på underholdningsbiten i bilen. Foto: Sony

I all hemmelighet har altså Sony utviklet sin egen elbil, som ifølge Sonys toppsjef Kenichiro Yoshida skal være deres «tilskudd til mobilitetens fremtid». 

Konseptbilen, som kom kjørende inn på scenen og ser rimelig produksjonsklar ut, er åpenbart klargjort for høy grad av autonom kjøring. Den har 33 sensorer som overvåker bilens inn- og utside, inkludert radar, lidar og kamera. Sony har i tillegg gitt underholdning i bilen skyhøy prioritet. Passasjerene vil kunne oppleve Sonys nye surroundlyd-teknologi, 360 Reality Audio, og bilen har en vegg-til-vegg-skjerm foran føreren, med alt av infotainment og førerinfo og kontinuerlig trådløs OTA-oppdatering.

Nyutviklet plattform

Konseptbilen er bygget på en helt nyutviklet plattform, som også skal brukes til f.eks. en elektrisk SUV. Rekkevidde er ikke oppgitt, men på en video som Sony selv har delt, får man et glimt av dashbordet der det står «range 317 miles» – altså rundt 510 km. 

Slik ser Sony Vision-S ut. Video fra Sony

 

Ifølge engadget.com skal bilen ha toppfart på rundt 240 km/t, og den blir ingen sinke i lyskryssene – akselerasjon er oppgitt til 4,8 sekunder fra 0–100 km/t. 

Magna Steyr i Østerrike har bygget selve konseptbilen, mens Qualcomm, Nvidia, Blackberry og Bosch er blant de andre bidragsyterne til Las Vegas´ største elbil-overraskelse.

Så får fremtiden vise når man ikke bare kan ha en Sony i oppkjørselen, ikke bare i lommen.

Les også

Kommentarer (14)

Kommentarer (14)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå