Eksplosiv gass luftet ut: Eksplosjons­faren er over for Brim

Skipet bærer preg av at det har vært en hendelse, sier brannmesteren.

Eksplosiv gass luftet ut: Eksplosjons­faren er over for Brim
Brannfolkene pumpet nitrogen inn og eksplosive gasser ut av Brim. Bilde: Vestfold interkommunale brannvesen

Siden slutten av forrige uke har det vært fare for at turistskipet Brim skal eksplodere etter at det kom røyk fra batterirommet. Nå er den eksplosive gassen luftet ut, og eksplosjonsfaren er over.

Brannfolkene har også vært inne i maskinrommet for å inspisere, men foreløpig har de ikke vært i batterirommet, opplyser brannmester Per Olav Pettersen i Vestfold interkommunale brannvesen.

– Det bærer preg av at det har vært en hendelse der nede, uten at jeg kan si noe om hva det har vært eller hva som har forårsaket det, sier Pettersen.

Tirsdag morgen var det fortsatt en teoretisk mulighet for at skipet skulle eksplodere.

– Nå er nok den teoretiske muligheten borte. Det kommer ikke til å eksplodere, sier brannmesteren.

Sikkerhetssone

Det var torsdag kveld fartøyet fikk problemer i Ytre Oslofjord og måtte slepes til kai utenfor Tønsberg. Det er fortsatt uklart om det var brann om bord eller ikke, men det ble meldt om røyk fra batterirommet. 

Etter hendelsen ble det opprettet en 300 meters sikkerhetssone rundt skipet i tilfelle eksplosive gasser om bord skulle antenne. 

På mandag ble det pumpet inn nitrogen i skroget for å kjøle ned fartøyet. Samtidig ble eksplosive  gasser sugd ut. 

Hybrid turistskip

Brim er en 24 meter lang og 11 meter bred turistkatamaran med hybrid framdriftssystem. Batteripakken er på 800 kWh, og fartøyet kan seile i 10 timer i rundt 8 til 12 knop. Maritime Partner står for designet, og DNV har godkjent fartøyet.

Batteriene ble levert av Grenland Energy, som i 2019 ble kjøpt opp av batteriselskapet Corvus.

Fartøyet ble levert i 2019 og skulle bidra til en mer miljøvennlig turisme i Nord-Norge etter modell fra Future of the Fjords og Vision of the Fjords på Vestlandet. Tromsø og Svolvær er utgangspunktet for Brim.

Sammenlignet med Ytterøyningen

Det var hendelsen med fergen Ytterøyningen i 2019 som gjorde at brannfolkene fryktet at skipet skulle eksplodere. Batterirommet i Ytterøyningen begynte å brenne, og 12 timer etter at brannen var slukket, eksploderte det i naborommet. 

Corvus er batterileverandøren til både Ytterøyningen og Brim. Ytterøyningen hadde vannkjølte batterier, og brannen i batterirommet oppsto trolig da kjølevæske traff en strømkabel. Brim hadde luftkjølte batterier av typen Corvus Dolphin. 

Turistskipet var i transit da det fikk problemer, og kun mannskapet var om bord. Ingen ble skadd.  

Les også