PROSJEKTER

Sju firmaer vil bygge den tredje parsellen av storprosjektet E39 Betna-Stormyra

B&G er med også nå. Samt Hæhre, Risa og Peab.

To linjer på strekningen Staurset-Stormyra var aktuelle, men så ble grønn linje vedtatt.
To linjer på strekningen Staurset-Stormyra var aktuelle, men så ble grønn linje vedtatt. Illustrasjon: Statens vegvesen
5. des. 2023 - 13:45

Vegvesenet begynte de første arbeidene i 2020, og planen er at de skal være ferdige til 2026 med tre nye parseller på E39 mellom Betna og Stormyra. Kontrakten for den tredje parsellen, mellom Stormyra og Staurset, ble lyst ut tidlig i november.

Etaten anslår kontraktsverdien for Stormyra-Staurset til rundt 600 millioner kroner eks. mva.

Vegvesenet melder at følgende firmaer har meldt interesse for å bli prekvalifisert for konkurransen om kontrakt K3 Stormyra-Staurset:

  • Anlegg Øst Entreprenør
  • Bertelsen & Garpestad
  • Hæhre Entreprenør
  • Johs. J. Syltern
  • Peab Anlegg
  • Risa
  • Tverås Maskin & Transport

Dette er en konkurranse med forhandlinger. Oppdraget går til entreprenøren med det beste forholdet mellom pris og kvalitet.

Vegvesenet bruker her disse kriteriene for evalueringen av tilbudene:

  • K1: Tilbudssum
  • K2: Organisering og tilbudt nøkkelpersonell
  • K3: Gjennomføring av oppdraget
  • K4: Ivaretagelse ytre miljø og reduksjon av klimagassutslipp i prosjektet

På basis av tilbudssummen og kriteriene regnes det ut en konkurransesum (S) på følgende vis: S = K1 – K2 – K3 – K4.

Byggherren har planlagt å tildele kontrakt rundt 22. mars, med kontraktssignering 11. april.

Denne parsellen av E39 blir på 10,6 kilometer ny tofeltsvei, med blant annet et nytt kanalisert veikryss mot fylkesvei 680 i retning Kyrksæterøra og Aure og et T-kryss på Barhals. Prosjektert hastighet er 80 og 90 km/t.

Store deler av strekningen går langs eksisterende vei, med delvis sidebratt terreng. Arbeidene vil stille krav til god logistikk og erfaring i håndtering og flytting av store massevolum, heter det i konkurransegrunnlaget.

Den nye veien skal stå ferdig i september 2026.

Nye forsyningsfartøy som settes i drift etter 1. januar 2029, skal være utstyrt med nullutslippsteknologi. Dette innebærer at utslippene reduseres med 60 til 80 prosent sammenlignet med fossilt drivstoff. Illustrasjonen viser GustoMSC, som utvikler og designer installasjonsfartøy for havvind (WTIV).
Les også

Oljebransjen setter klimakrav – også for maritim sektor

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.