MARITIM

Norskeid skip angrepet i Rødehavet mandag

Det norskeide skipet M/V Swan Atlantic ble truffet i et angrep sør i Rødehavet fra houthi-kontrollert område mandag, bekrefter rederiet til E24.

Det amerikanske fartøyet USS Carney har ankommet det angrepne skipet, opplyser rederiet. Her er skipet i 2018.
Det amerikanske fartøyet USS Carney har ankommet det angrepne skipet, opplyser rederiet. Her er skipet i 2018. Foto: US Navy / AP / NTB
18. des. 2023 - 11:40

Det amerikanske marinefartøyet USS Carney responderte på nødsignalet ved å seile mot skipet, opplyser amerikanske tjenestepersoner.

E24 får bekreftet fra Inventor Chemical Tankers at skipet er norskeid.

– Skipet er truffet av et objekt. Vi har koblet inn alle som skal kobles inn. Så langt har vi ingen skaderapporter eller bilder. Det er ingen som er skadd om bord, sier Øystein Elgan, daglig leder for Swan Atlantic, til avisen.

Truffet

– Om bord var det 22 i mannskap og 3 bevæpnede vakter. Skipet ble truffet av et objekt akter på babord side. Utover det vet vi lite, sier Elgan.

Situasjonen i Rødehavet er spent etter at houthi-opprørerne i Jemen har rettet en rekke angrep mot skip. USA har bedt flere land, blant dem Norge, delta i en internasjonal operasjon for å sørge for sikkerheten.

Administrerende direktør Harald Solberg i Rederiforbundet.
Les også

Skipseiere må betale for klimagassutslipp

Marinefartøy ankommet

Elgan bekrefter at et amerikansk marinefartøy har ankommet skipet i 11.30-tiden norsk tid. Han sier at M/V Swan Atlantic ikke har israelske koblinger.

– Vi har den senere tid gjort et dypdykk i oss selv, og vi har ingen link til Israel, så vidt vi kan forstå.

Verdens største konteinerrederier har stanset trafikken i Rødehavet som følge av angrep mot flere skip de siste dagene. Houthi-opprørerne i Jemen har tatt på seg ansvaret for aksjonene og har satt dem i sammenheng med Israels krigføring på Gazastripen.

– Tidkrevende å seile utenom

I en e-post til TU fra Rederiforbundet uttaler direktør Harald Solberg at angrepet understreker ytterligere alvoret i situasjonen i Rødehavet.

– Vi antar at flere rederier fremover vil vurdere alternative seilingsmønstre. Men det er tidkrevende å seile utenom Rødehavet og Suezkanalen, noe som i tilfelle vil medføre forsinkelser og forstyrrelser i verdens varehandel, uttaler Solberg.

Han påpeker at skipsfarten er en uskyldig tredjepart og at angrepene skjer i en av verdens viktigste ferdselsårer for sivil skipsfart, og at det til enhver tid er om lag 40 skip tilknyttet Norge i dette området.

Rederiforbundet skal tirsdag ha et møte med UD for drøfte situasjonen, ifølge Solberg.

Wallenius Wilhelmsen er bekymret over økte utslipp når skip må ta den lange omveien rundt kapp det gode håp for å unngår Rødehavet. Xavier Leroi, administrerende direktør og driftsdirektør (EVP & COO) for Shipping Services, sier at økt fart og lengre vei er et skudd for baugen for planene om å kutte utslipp, men håper det er kortvarig.
Les også

Wallenius Wilhelmsen: 45 skip er omdirigert for å unngå Rødehavet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.