Bruer

E18 Vestkorridoren: Statens vegvesen mener at bruene i Sandvika bør rives

Årsak: Stort vedlikeholdsbehov og utdaterte konstruksjoner.

Statens vegvesen anbefaler ikke å gjenbruke dagens Sandvika-bruer til ny E18.
Statens vegvesen anbefaler ikke å gjenbruke dagens Sandvika-bruer til ny E18. Illustrasjonsfoto: Bent Ånund Ramsfjell, Norconsult
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
6. sep. 2021 - 14:41

Stort vedlikeholdsbehov og utdaterte konstruksjonsløsninger gjør at Statens vegvesen ikke anbefaler gjenbruk av Sandvika-bruene på framtidig E18 mellom Ramstadsletta og Nesbru.

Det skriver etaten i en pressemelding.

Statens vegvesen er i ferd med å vurdere traséene for ny E18, som del av arbeidet med reguleringsplan for E18 Ramstadsletta-Nesbru. Den strekningen er etappe 2 av E18 Vestkorridoren.

Som en del av trasévurderingene har Norconsult fått i oppdrag av Statens vegvesen å vurdere mulighetene for å gjenbruke de eksisterende bruene. Det kan i så fall redusere kostnader og utslipp av CO2.

Det er gjort en overordnet kartlegging og vurdering av de bruene som er aktuelt å gjenbruke i nytt veianlegg, enten som bru for E18, bussvei, omkjøringsvei, fylkesvei eller gang- og sykkelvei.

Statens vegvesen kan nå jobbe videre med planene om å bygge en skråstagbru over Glomma ved Fetsund.
Les også:

Riksantikvaren tar sjeldent grep: Avfreder bru for å bygge ny 

Gjenbruk betyr omfattende og dyrt vedlikehold

Vurderingen omfatter Blommenholm bru, Sjøholmen II bru, Kadettanden bru, Sandvika bruer, Kjørbro bru, Bjørnsvik bruer, Slependen bruer og Nesøyveien bru.

Alle bruene er bygd etter gamle retningslinjer, og de fleste av dem er bygd på 60- og 70-tallet.

Tom Hedalen i Statens vegvesen. Foto:  Bjørn Olav Amundsen
Tom Hedalen i Statens vegvesen. Foto:  Bjørn Olav Amundsen

Kartleggingen og vurderingen viser at Sandvikabruene og særlig Bjørnsvikbruene har et kontinuerlig behov for vedlikehold på grunn av utdaterte og dårlige konstruksjonsløsninger. Det samme gjelder for Kjørbro bru, som trenger omfattende og kostbar reparasjon. Det er allerede forutsatt at Slependen bruer skal rives ved byggingen av ny E18.

– Når vi skal legge fram forslag til reguleringsplan for E18 Ramstadsletta-Nesbru, vil vi foreslå at dagens bruer forbi Sandvika rives. Vi jobber nå med forslag til framtidsrettede løsninger som ivaretar behovet for omkjøringskapasitet når E18 er stengt og som også ivaretar ønsket om byutvikling mot strandsonen, sier prosjektsjef for E18 Vestkorridoren, Tom Hedalen.

Reguleringsplanen for E18 Ramstadsletta-Nesbru skal etter planen legges fram til politisk behandling i Bærum og Asker kommuner høsten 2023.

Sæther bru før brua ble demontert. Nå ligger den lagret ved Østborg i Levanger i påvente av eksporttillatelse.
Les også:

Donerer norsk jernbanebru til Ukraina 

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.