E18 VESTKORRIDOREN

E18 Vestkorridoren: Seks vil konkurrere om å bygge Gjønnestunnelen

Da fristen var ute 27. april hadde seks leverandører meldt interesse for å bli prekvalifisert for prosjektering og bygging av Gjønnestunnelen.

Modell av Gjønnestunnelen og dagsonen på Gjønnes.
Modell av Gjønnestunnelen og dagsonen på Gjønnes. Illustrasjon: ViaNova
27. apr. 2023 - 16:00

Gjønnestunnelen i Bærum kommune er ny fylkesveiforbindelse mellom Gjønnes og E18 ved Strand med videre forbindelse til Fornebu. Entreprise E105 Gjønnestunnelen er den siste veikontrakten som blir lyst ut på utbyggingen E18 Lysaker-Ramstadsletta, som er første etappe på E18 Vestkorridoren.

Ifølge en pressemelding fra Vegvesenet har de følgende meldt interesse for å bli prekvalifisert for konkurransen:

  • Joint venture Impresa Pizzarotti og Håkanes maskin
  • ACCIONA Construcción SA
  • AF Gruppen Norge
  • OBRASCON HUARTE LAIN, S.A. (OHLA)
  • Skanska Norge
  • Veidekke Entreprenør

Inntil fem kan få forhandle

Byggingen av Gjønnestunnelen gjennomføres som totalentreprise og ble lyst ut som konkurranse i mars i år.

Kontrakten har en antatt kostnad på mellom en og 1,3 milliarder kroner og omfatter prosjektering og bygging av 1500 meter av den i alt 1950 meter lange Gjønnestunnelen samt lokalveisystem ved Gjønnes. Resten av Gjønnestunnelen (450 meter) inngår i hovedentreprise E102 Fornebukrysset-Strand, der Statens vegvesen planlegger å signere kontrakt med leverandør i begynnelsen av juni i år.   

Prekvalifiseringen er første steg i konkurransen og skal være ferdig innen slutten av mai. Statens vegvesen starter nå arbeidet med å sjekke dokumentasjon og referanser til de selskapene so har meldt seg. Basert på prekvalifiseringen vil Statens vegvesen invitere inntil fem leverandører til å levere tilbud og delta i forhandlinger. Planen er at Vegvesenet inngår kontrakt med leverandør før sommeren 2024, heter det i meldingen.

Legger særlig vekt på innovasjon

Prosjektleder Åge Brudeseth. <i>Foto:  Dagrunn Husum</i>
Prosjektleder Åge Brudeseth. Foto:  Dagrunn Husum

I konkurransen om prosjektering og bygging av Gjønnestunnelen har Statens vegvesen valgt å sette et særlig søkelys på innovasjon. Noe av det som premieres er løsninger for utslippsfri massetransport. Grunnlaget for å få til dette sikres blant annet ved at E18 Vestkorridoren, som en av regjeringens nye klimapiloter er tildelt fire millioner kroner til å etablere hurtiglader for lastebil og en midlertidig trafo tilknyttet anlegget på Gjønnes. I tillegg vil Vegvesenet gi fradrag på inntil 50 millioner kroner fra leverandørenes tilbudssum for innovative løsningsvalg som sikrer god regularitet og lave framtidige drifts- og vedlikeholdskostnader.

– Vi er svært fornøyd med at så mange leverandører har vist interesse for konkurransen. Gjønnestunnelen er viktig både for å avlaste Bekkestua og Stabekk for gjennomgangstrafikk og for å knytte sammen Fornebu og området nord for E18 med en ny veiforbindelse. Det lover også godt for mulighetene for å få fram innovative løsninger for reduserte klimautslipp i byggingen, som er noe av det etterspør spesielt i denne kontrakten, sier prosjektleder for Gjønnestunnelen, Åge Brudeseth.

Tunnelåpning, vei, rødt hus
Les også

Statens vegvesen: Avslutter kontrakt med Skanska

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.