Prosjekter

E18: Grønt lys for utvidelse fra Slependen til Nesbru

– En skikkelig bra dag for både Vegvesenet, trafikantene og naboer til E18 i Vestkorridoren, sier prosjektleder Tom Hedalen etter at Samferdselsdepartementet i går sa ja til å utvide del 2 av E18 Vestkorridoren.

Prosjektleder Tom Hedalen er godt fornøyd med at Samferdselsdepartementet gav grønt lys for å utvide etappe 2 av Vestkorridoren til Nesbru
Prosjektleder Tom Hedalen er godt fornøyd med at Samferdselsdepartementet gav grønt lys for å utvide etappe 2 av Vestkorridoren til Nesbru Foto: Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
23. feb. 2021 - 10:14

E18 Vestkorridoren i Bærum og Asker kommuner er opprinnelig delt i tre etapper: E18 Lysaker-Ramstadsletta (inkl. Lysaker kollektivterminal) som skal stå ferdig i 2028, E18 Ramstadsletta-Slependen der det pågår arbeid med reguleringsplan og E18 Slependen-Drengsrud.

Samferdselsdepartementet sa i går ja til Vegvesenets forslag om å justere etappedelingen slik at etappe 2 heretter vil gå fra Ramstadsletta til Nesbru. Hensynet til rasjonell utbygging og mulighet til å velge løsning som holder kostnadene nede, var noe av det samferdselsminister Knut Arild Hareide trakk fram som begrunnelse i pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet.

Om EU går med på gjensidig anerkjennelse av USAs kjøretøystandarder, kan det åpnes for at amerikanske bilmerker kan selge sine kjøretøy i Europa uten å måtte gjøre tilpasninger. Bildet viser den elektriske pickupen Hummer EV.
Les også:

Frykter amerikanske tilstander skal senke europeisk bilsikkerhet

Betyr mer effektiv gjennomføring

En fornøyd prosjektleder Tom Hedalen konstaterer at han dermed kan love en løsning som kan gjennomføres effektivt og rasjonelt samtidig som vi unngår store belastninger for trafikanter og naboer.

Endring av etappedelet fra Slependen til Nesbru; Ramper til/fra E18 i dagens kryss med Nesøyaveien fjernes og det bygges et nytt kryss med lokalveien vest for IKEA. Grønne veier viser hovedsamlevei og ramper, røde veier viser hovedsykkelvei og blå veier viser bussløsning. Illustrasjon:  Statens vegvesen
Endring av etappedelet fra Slependen til Nesbru; Ramper til/fra E18 i dagens kryss med Nesøyaveien fjernes og det bygges et nytt kryss med lokalveien vest for IKEA. Grønne veier viser hovedsamlevei og ramper, røde veier viser hovedsykkelvei og blå veier viser bussløsning. Illustrasjon:  Statens vegvesen

– Det betyr at vi nå kan planlegge en løsning som ikke øker trafikken på lokalvegene slik den opprinnelige løsningen ville ha gjort. Da unngår vi samtidig at framkommeligheten for buss  blir redusert og vi har grunnlaget for høyere trafikksikkerhet, sier han i en melding.

Nye Veier har fått millionbot for arbeidet med den nye Grenlandsbrua. Den bygges ved siden av den eksisterende, og blir nærmest en tvillingversjon av den gamle. Bilde fra mars 2025.
Les også:

Får millionbot for arbeid ved Grenlandsbrua

Et kinderegg av en løsning

Justeringen av etappedelet er resultatet av en totalgjennomgang av prosjektet som Statens vegvesen gjorde høsten 2020. Hensikten var finne løsninger som sikret rasjonell utbygging og som minimerer kostnader og belastning for naboer.

Resultatet var forslag om justering av etappedelet og bygging av nytt kryss med lokalveier vest for IKEA. Dette skulle optimalisere strekningen, redusere ulempene for trafikantene, unngå kostnadsendringer og øke nytten. Forslaget innebærer at det opprinnelig krysset med lokalveier og E18 ved Slependen blir fjernet.

– Våre beregninger har vist at et system med kryss med lokalveien på E18 vest for IKEA gir større nytte enn et system uten kryss mellom lokalveien og E18, understreker Hedalen.

Blueye Robotics har tidligere solgt sine undervannsdroner til Kystvakten. Nå har også den nederlandske marinen gått til anskaffelse.
Les også:

Nederlands marine kjøper norsk undervannsdrone

Samme totalkostnad

Justeringene av etappedelet mellom etappe to og tre innebærer ingen endringer i de samlede kostnadene for de to parsellene, eller E18 Vestkorridoren som helhet. Men endring i prosjekt og etappeinndeling gjør at styringsmålet for etappe to blir endret. Nytt kostnadsanslag for denne strekningen er på rundt 11,4 milliarder 2020-kroner.

Det nye solcelleanlegget langs E18 ved Stokke i Vestfold er et samarbeidsprosjekt mellom blant andre Hafslund og Statens vegvesen.
Les også:

Nå lager solcellene ved E 18 ladestrøm

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.