Prosjekter

E16 Filefjell: Vegvesenet avslutter kontrakten med Aldesa - overtar ny tunnel med mangelliste

Etter at elektroentreprenøren Aldesa har fått flere forsøk på å rette opp feilene i Rødølstunnelen,  har Vegvesenet nå valgt å avslutte kontrakten ved å overta arbeidet med mangelliste.

Rodølstunnelen er ennå ikke ferdig.
Rodølstunnelen er ennå ikke ferdig.
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
16. apr. 2020 - 08:30

På siste delstrekning på E16 Filefjell, Øye-Eidsbru, har utfordringene stått i kø. Selv om Aldesa ikke var ferdig med elektroentreprisen, har Statens vegvesen valgt å overta arbeidet med mangelliste.

Etter at Aldesa langt på vei var ferdige med den elektrotekniske delen i Rødølstunnelen var det stor spenning da Statens vegvesen kunne starte å teste sikkerhetssystemet i vinter.

– Dessverre har ikke testene vist tilfredsstillende resultat. Når Aldesa nå har fått flere forsøk på oppretting de siste ukene, uten fullgodt resultat, så har Vegvesenet valgt å avslutte kontraktsforholdet ved å overta arbeidet med mangelliste. Aldesa har frist til 30. april 2020 med å rette opp manglene. Dersom det etter den dato gjenstår mangler, som for eksempel programmering, vil disse bli utført med egne ressurser, eventuelt i kombinasjon med ny leverandør, sier prosjektleder Odd Erik Haugen på E16 Filefjell i en pressemelding.

Entreprenøren har jobbet i rundt 1,5 år med elektroinstallasjon i den 2,1 kilometer lange tunnelen.

Fra 1 oktober kan strømkunder i Norge få norgespris på strøm. Ordningen gir en fast pris på 50 øre per kilowattime strøm, ansatt hvor du er og når. I tillegg kommer nettleie, avgifter og eventuelle påslag fra strømleverandøren.
Les også:

I dag begynner ordningen med norgespris

Overtar arbeid med mangelliste

– Normalt vil det gå lengre tid å bli ferdig med en ny aktør i tunnelen, men i dette tilfellet er vi nødt til å gå for et sikrere alternativ. Siden mesteparten av det elektrotekniske arbeidet er på plass i Rødølstunnelen, har vi valgt å gå for ei overtaking i stedet for heving av kontraktsarbeidet, som kunne vært en annen løsning, sier Haugen.

Heving av kontrakten har vært vurdert tidligere, for eksempel vinteren 2019. Den gang var vurderingen at med ny entreprenør ville det ta omlag 13 måneder før trafikkåpning.  Byggherren kunne ikke «i sin villeste fantasi» se at Aldesa ikke kunne bli klar før vintersesongen 2019/ 2020, slik at man valgte å fortsette med Aldesa.

Men med heving av kontrakten vinteren 2019, ville man trolig kunne åpnet tunnelen i disse dager, innrømmer Vegvesenet i dag.

WIV-konseptet fra Maersk, der et spesialfartøy på 145 ganger 83 meter skulle stå for installasjonen av 15 MW vindturbiner i Empire Wind 1-parken.
Les også:

Skulle brukes av Equinor: Maersk dropper milliard-skip til havvindparker

Ble avvist i første runde

I tilbudskonkurransen ble den spanske entreprenøren Aldesa avvist i første omgang, slik at entreprenør nummer to på tilbudslista ble tildelt oppdraget. Etter klage fra Aldesa og nye interne vurderinger fikk prosjektledelsen tydelig råd om at anskaffelsesregelverket ikke kunne tolkes så strengt som de hadde gjort, at det i praksis bare var tilbydere med erfaring fra norske veitunneler knytta opp mot norsk vegtrafikksentral som kunne delta i konkurransen. Det var enkelt forklart hovedgrunnen for at tildelingen ble omgjort.

– Denne avgjørelsen var nok rett i forhold til Offentlig anskaffelsesregelverk, sier prosjektleder Haugen.

Troll C er en stor plattform, og Equinor ser ikke for seg å bygge slike i fremtiden. I stedet satser de på subsea tiebacks, altså havbunnsproduksjon som kobles til eksisterende plattformer.
Les også:

Equinor med stor omorganisering

Foreløpig uklart når den kan åpnes

Statens vegvesen beklager i pressemeldingen forsinkelsen til trafikanter og naboer av E16 i Øye som sårt venter på at trafikken blir flyttet vekk fra gårdstunene.

– Det positive, når det først «har balla seg til», er at dette oppstod på en delstrekning på E16 Filefjell som har liten betydning for regulariteten over fjellet. For i forhold til trafikkavvikling og regularitet har E16 Filefjell levert godt de siste vintrene, sier Haugen.

Det blir først når vi ved månedsskiftet april/mai får oversikt over om det er mangler som må utføres av nye aktører at vi kan stipulere nærmere om tidspunkt for vegåpning. Så langt har koronasituasjonen hindra arbeidet lite, men den gjør situasjonen enda mer uklar, sier Haugen.

Senterpartiet og leder Trygve Slagsvold Vedum har lite til overs for MDGs oljekrav.
Les også:

Tar oppgjør med MDGs oljekrav: –⁠ Utenkelig

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.