FEILPLASSERT BJELKE: DNVs tekniske rapport konkluderer med at hovedårsaken til kollapsen var eksentrisitet i overgangen mellom en aluminiumsbjelke og en spindel (fotplate). (Bilde: Mona Strande)
ERSTATTER: Nye E16 i Bærum skal erstatte den smale og svingete strekningen fra Vøyenenga til Sollihøgda. Dagens E16 sees her (i bakgrunnen) fra Bjørum Sag Bru. (Bilde: Mona Strande)
KAN TA TID: Statens vegvesen er fortsatt usikre på hvor mye av reisen som må rives, hvis noe. (Bilde: Mona Strande)
DEFORMERT: Store mengder armeringsjern ga etter da betongen følte for å bevege seg. Nesten fire måneder tok det før alt ble saget opp og løftet bort. (Bilde: Mona Strande)
DÅRLIG FESTE: Rundt halvparten av oppleggene til Peri-bjelkene (gule), som ligger over aluminiumsbjelkene, ble stikkspikret. Det ble stukket en lekt inn på den ene siden av aluminiumsbjelken for å sikre sentrisk innføring av lasten fra Peri-bjelkene, men denne lekten ble ikke festet. (Bilde: Mona Strande)

E16-brua er fortsatt skjev

400 tonn betong sank en meter ned, og ble sideforskjøvet med en meter, da forskalingen på Bjørum Sag Bru i Bærum kollapset under støping for åtte uker siden i dag.

Dermed stanset Arbeidstilsynet alt arbeid på brua, og det er denne stansen som ennå ikke er opphevet.

Ny E16: Fem kilometer problemvei.

Klart i løpet av uka

– Vi har mottatt en overordnet vurdering og sikker jobbanalyse, men de stiller fortsatt spørsmål ved et par punkter. Inntil de er besvart, kan ikke vi oppheve stansen, sier seniorinspektør Arne Helge Mikkelborg i Arbeidstilsynet.

Prosjektleder Knut Gløersen i Statens vegvesen region øst sier det var de som stilte noen spørsmål tilbake til entreprenøren i prosedyren som er sendt Arbeidstilsynet, og at entreprenøren ikke har sendt disse rettelsene tilbake.

– Når de sender oss et ferdig produkt og har vurdert jobben som sikker, skal vi oppheve pålegget om stans. Vi skal ikke forsinke arbeidet ytterligere når de har en løsning som gjør brureiset til en sikker arbeidsplass. Det er veldig bra at de gjør så nøye vurderinger, og jeg er ganske sikker på at alt vil bli klart i løpet av denne uka, sier Mikkelborg.

Vil flytte støpestarten

Når rivingen begynner, må alt av betong og armeringsjern fjernes. Planen er å sage opp og heise bort massene i mindre biter.

– Hvor mye av reisen som må fjernes er vanskelig å si. Vi vet at bjelkene og jekkene med spindler må bort, siden det er de som har blitt bøyd og gitt etter, men hvor mye som må bort ellers vet jeg ikke, sier prosjektleder Gløersen.

Han tror at Arbeidstilsynet ikke vil åpne for full prosedyre ved en gang, men heller dele det opp i delprosedyrer. Derfor gjør entreprenøren klart så mye som mulig for å kunne starte raskt så fort de får tillatelsene.

– De gjør klart riggen på motsatt side av brua for der betongen sank sammen nå, og vurderer å starte støpingen fra den kanten, sier Gløersen.