E16-bru sliter med utgraving fra elva. Nå skal den sikres

Voll bru på E16 i Lærdal trenger støping og plastring.

Landkaret på akse 5 før midlertidige tiltak ble gjennomført i 2021.
Landkaret på akse 5 før midlertidige tiltak ble gjennomført i 2021. Foto: Statens vegvesen
27. nov. 2023 - 10:26

Statens vegvesen skal erosjonssikre Voll bru på E16 i Lærdal kommune i Vestland. Brua krysser Lærdalselva, en av landets mest berømte lakseelver. 

Det har oppstått skader over mange år, og i 2021 ble det tatt en del midlertidige grep. Nå skal brua få en mer varig løsning.

Bilde tatt oppstrøms fra Voll bru. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Bilde tatt oppstrøms fra Voll bru. Foto:  Statens vegvesen

Arbeidene innebærer kontroll av pælene, understøping og plastring av landkar og pilarer, og å grave ut masser som har samlet seg oppstrøms for brua. Det kommer også en permanent terskel under brua som skal sikre mot framtidig utgraving. Fundamentene skal understøpes fra utvasket nivå og inn under konstruksjonene.

Viktig å tenke på i dette oppdraget: Lærdalsvassdraget er et nasjonalt laksevassdrag med tidvis høy vannstand og kraftproduksjon. Det er mange interessenter i området (jordbruk, fisk og kraft). I området er det flere sårbare arealer, og byggherren stiller sterke krav til at såkalt ytre miljø skal bli påvirket så lite som mulig under arbeidene.

Oppdraget skal være ferdig 30. april 2024, med en delfrist før det for elveomlegging.

Vegvesenet holder digital tilbudskonferanse 8. desember, og tilbudsfrist er 22. desember.

Prosjektsjef for Fellesprosjektet Arna - Stanghelle,  Katrine Sælensminde Erstad.
Les også

Arna-Stanghelle: Disse kontraktene på megaprosjektet blir lyst ut først

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.