Det første spadetaket ble tatt av maskinen, som antas å være den største i sitt slag på Sunnmøre. Og med det er den andre av entreprisene som skal legge til rette for Lerstadtunnelen i gang.
– Vi er glade for å være i gang her i Breivika, og synes det er ekstra hyggelig når vi har med oss en lokal entreprenør som har valgt å ta i bruk elektrisk gravemaskin, sier Ingar Valbø, byggeleder i Statens vegvesen, i en pressemelding.
Arbeidet i Breivika skal være ferdig sommeren 2023. I god tid før hovedentreprisen starter samme høst.
Verdt den ekstra investeringen
En elektrisk gravemaskin koster over dobbelt så mye som en tradisjonell gravemaskin. I tillegg må det legges til rette med strøm, så den samlede kostnaden er høy. Likevel mener Busengdal det er verdt investeringen.
– Elektriske gravemaskiner slår positivt ut på miljøregnskapet til et prosjekt. Læringskurven er bratt, særlig med tanke på å legge til rette med strøm, men dette er noe vi må bli gode på, sier Kamilla Busengdal, prosjektleder i Busengdal.
Statens vegvesen har som mål å redusere klimautslippene fra anleggsvirksomhet og drift av veinettet med 50 prosent innen 2030.
Legger til rette for Lerstadtunnelen
Den forberedende entreprisen skal legge til rette for den store tunnelentreprisen, og arbeidet består i hovedsak av:
- Utgraving og sprengning av forskjæring til Lerstadtunnelen
- Tørrmur langs forskjæring
- Omlegging av lokalveier
- Støyskjerming
En del av Bypakke Ålesund
Ny E136 mellom Breivika og Lerstad er en del av Bypakke Ålesund. Statens vegvesen jobber med detaljprosjektering av hovedentreprisen på strekningen, og den skal etter planen utlyses i mars 2023.
Etter Ring 1-stenging: – En balanse i trafikksystemet