PROSJEKTER

E134 Dagslett-E18: Departementet fastsetter kostnadsanslag på 3,8 milliarder

Det skal utarbeides kommunedelplan for strekningen E134 Dagslett–E18. Samferdselsdepartementet har i tråd med forslag fra Statens vegvesen fastsatt et kostnadsestimat på 3,8 milliarder kroner.

(Illustrasjonsfoto)
(Illustrasjonsfoto) Illustrasjonsfoto: Knut Opeide, Statens vegvesen
7. aug. 2020 - 14:14

Estimatet skal sikre god kostnadsstyring tidlig i planfasen. Dersom det foretas beslutninger eller oppstår forhold som påvirker prognosene for hva prosjektet vil koste, skal Samferdselsdepartementet informeres.

Det skriver departementet i en pressemelding.

– Jeg har valgt å lytte til forslaget fra Statens vegvesen, men kostnadsestimatet det skal jobbes etter, er likevel ikke et uttrykk for at vi har tatt stilling til valg av trasé, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i meldingen.

Dagens vei har dårlig standard og oppfyller ikke gjeldende krav til sikkerhet og fremkommelighet. For strekningen E134 Dagslett–E18 er det foreslått fire alternative traser: Jensvoll, Vitbank, Huseby og Viker. Felles for alle fire er at de medfører betydelige inngrep i landskapet og i eiendommer.

– Vikerkorridoren er anbefalt av Lier kommunestyre, og oppleves av flere som det beste valget for å ta vare på den viktige matjorda vår. Det har jeg stor forståelse og respekt for. Samtidig har den en høyere kostnad og lavere trafikantnytte enn andre alternativer. Videre planlegging vil bidra til å avdekke alle relevante forhold og gi oss et godt helhetsbilde, og jeg gjentar at kostnadsestimatet ikke betyr at vi har tatt stilling til trasevalg, sier Hareide.

Freyr Battery krever å beholde strømtilgangen  i Mo i Rana, selv om gigafabrikken er satt på vent.
Les også

Freyr går til sak for å beholde strømmen: – Statnett har vært i sin fulle rett til å ha kriterier

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.