tunneler

E10-tunnel i Lofoten skal rustes opp - snart lyses konkurransen ut på nytt

Nappstraumtunnelen skal rehabiliteres, og det vil ta tre år eller så.

Vestre portal av Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten.
Vestre portal av Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten. Foto: Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
22. sep. 2022 - 09:26

Denne konkurransen - en totalentreprise med samspill og prekvalifisering - er lyst ut tidligere i år, da med frist 1. august for å melde seg på til prekvalifisering.

De som ville bli prekvalifisert var:

  • AF Gruppen Norge
  • Mesta
  • BMO
  • OneCo Infra
  • Skanska
  • Thore Magnussen & Sønn

Men nå er konkurransen avlyst.

– Vi fikk en klage på en uklarhet i konkurransegrunnlaget. Det handlet om kvalifikasjonskrav for relevant erfaring. Vi er i ferd med å korrigere konkurransegrunnlaget, og vil lyse ut konkurransen igjen ganske snart, forteller prosjektleder Jøran Heimdal til Veier24.

Nappstraumtunnelen er en del av E10 vest for Leknes i Lofoten. Det er en undersjøisk tunnel på 1780 meter, og den sto ferdig i 1990. ÅDT er på litt over 2000.

All duk skal vekk, og ny vann- og frostsikring skal opp. Foto:  Statens vegvesen
All duk skal vekk, og ny vann- og frostsikring skal opp. Foto:  Statens vegvesen

– Her skal vi rive all duk, og etablere ny vann- og frostsikring i hele tunnelen. Alt av sikkerhetsutstyr og elektrisk blir nytt, sier han.

– Vi regner med cirka tre års byggetid, men det kommer også an på hvordan det hele forløper. Det skal ikke være mye arbeid i denne tunnelen om sommeren når turisttrafikken er på sitt største. Ellers blir det nattestengning med ett gjennomslipp av trafikk hver natt, sier han.

OPS-prosjektet Hålogalandsvegen går ut på å bygge 82 kilometer ny vei mellom Harstad, Evenes, Lødingen og Sortland.
Les også:

Endelig åpning i en kinkig tunnel

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.