Asfalt

Dypstabilisering: Veidekke knuser konkurrentene i kampen om stor kontrakt

Nest laveste pristilbud er rundt 25 prosent høyere - Innlandet fylke synes prisforskjellen er merkelig.

Dypstabilisering i Lesja i 2015. Det var Veidekke som hadde ansvaret for denne jobben.
Dypstabilisering i Lesja i 2015. Det var Veidekke som hadde ansvaret for denne jobben. Foto: Bjørn Olav Amundsen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
1. apr. 2020 - 14:08

4. mars lyste Innlandet fylke ut denne kontrakten. Her kan du lese mer om hvilke veistrekninger det er snakk om.

Det viste seg å være massiv forskjell på prisene da tilbudsfristen gikk ut i dag:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Veidekke Industri 64.711.428
YIT Norge 79.919.890
NCC Industry 90.296.615

NB: Tilbudene skal som alltid kontrollregnes og evalueres. 

– Vi er fornøyd når vi får flere enn to tilbud, sier Arnfinn Trosterud i Innlandet til Veier24. Han er som er byggeleder for kontrakten.

– Men det er påtagelig forskjell i prisnivået, og det er litt merkelig. Det var likedan i fjor, da Vegvesenet lyste ut en lignende kontrakt på omtrent samme størrelse; prisene varierte ganske mye, sier Trosterud.

Mange har gjort gode erfaringer med dypstabilisering. I fjor brukte Akershus fylke 60 millioner kroner på å ruste opp fylkesveiene med metoden.

WIV-konseptet fra Maersk, der et spesialfartøy på 145 ganger 83 meter skulle stå for installasjonen av 15 MW vindturbiner i Empire Wind 1-parken.
Les også:

Skulle brukes av Equinor: Maersk dropper milliard-skip til havvindparker

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.