Dronetransporten til skip er en del av Airbus' prosjekt for å bruke droner i bymiljøer.
Dronetransporten til skip er en del av Airbus' prosjekt for å bruke droner i bymiljøer. (Foto: Wilhelmsen Ships Service AS)
EKSTRA

Airbus og Wilhelmsen leverer pakker til skip

Droner skal levere reservedeler, medisiner og kontanter til skip

Kan kutte kostnadene på småfrakt fra havn til skip med 90 prosent.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Småleveranser av kontanter, medisiner og reservedeler fra havn til skip har til nå blitt gjort med småbåter. Men tidligere denne måneden gjennomførte skipsservicebyrået Wilhelmsen og flyprodusenten Airbus den første droneleveransen fra havn til skip i Singapore. 

Å erstatte båter med droner er tryggere, fører til mindre forurensning og kan potensielt spare opp mot 90 prosent av kostnadene ved leveransene, heter det i en pressemelding fra Wilhelmsen. De mulige besparelsene for maritim næring globalt er på opp mot 675 millioner dollar (5,8 milliarder kroner.)

Dronen fløy 1,5 kilometer fra Marina South Pier til oppankringsstedet der skipet Pacific Centurion lå, satte fra seg lasten på 1,5 kilo og returnerte ti minutter etter. Dronen fløy autonomt langs preprogramerte luftkorridorer. På skipet ble den møtt av mannskapet som tok imot leveransen.

Dronen (Airbus SN1 C1S Varlant) er knappe 2,5 meter i diameter og har åtte rotorer. Den veier 30 kilo og kan frakte objekter på maksimalt fire kilo. Den kan levere gjenstander til skip som ligger opp mot tre kilometer fra kysten. 

Utforsker nettbank

På spørsmål om det ikke hadde vært lettere å overføre penger via nettbank enn å fly kontanter til skip med drone, svarer Marius Johansen, visepresident i Wilhelmsen skipsservice, at bruken av kontanter fortsatt er utbredt i internasjonal shipping. 

– Det finnes prosjekter som utforsker muligheten for å gå over til kontantløse operasjoner, men utfordringen er å forsikre seg om at alle havner og terminaler har infrastruktur som minibanker eller butikker som aksepterer kontantløse transaksjoner, sier Johansen til TU.

Den første testen var for å bevise at konseptet virker. Framover kommer Wilhelmsen og Airbus til å jobbe for å skalere opp prosjektet. Det vil si å utvikle teknologi for at dronen skal gjenkjenne ulike skip, systemer for at den skal lande mer presist samt bedre systemer for å hente og slippe pakker. 

Marius Johansen, kommersiell visepresident i Wilhelmsen Ship Service. Bilde: Alexander Yap

– Teknologien for å bruke ubemannede fly er fortsatt på spedbarnsstadiet i den maritime næringen. Den krever tilpasning for å kunne brukes i overenstemmelse med regelverket. Bruken av droner utenfor skipet er også tungt regulert, og reguleringene varierer fra land til land. Likevel er vi trygge på at ubemannede fly vil revolusjonere havn til skip-operasjoner i denne bransjen, sier han.

Nødplan

Det største hinderet for storskala bruk av droner til transport er regelverk som ikke tillater slik bruk, ifølge International Transport Forum, som har nedsatt en arbeidsgruppe for å finne ut hvordan droner i framtiden kan bli en integrert del av transportsystemet.

Johansen sier de har hatt tett kontakt med singaporiske luftfarts- og havnemyndigheter under testingen, og at de satte inn sikkerhetstiltak utover det vanlige.

– For eksempel hadde vi båter som fulgte dronen underveis, og vi hadde detaljerte nødresponsplaner i tilfelle noe uventet skulle skje. I tillegg vil testene bli utsatt om været blir dårlig. Et vedlikeholdsgruppe fra Airbus er også tilstede under hele testperioden for å sikre at dronene er trygge å fly, sier Johansen.

Slik fungerer drone til skip-systemet. Illustrasjon: Wilhelmsen Ships Service AS

Første gjennomføring

For Airbus er leveransen en del av Skyways-prosjektet som går ut på å bruke droner til transport i byområder.

I 2016 inngikk selskapet en avtale med myndighetene i Singapore om å utvikle teknologi, regelverk og sikkerhetssystemer som lar dem transportere små pakker med droner i byer. 

Målet er å kommersialisere transportsystemet, for deretter å undersøke om det kan brukes til å transportere folk. 

Havnetransporten var første test av systemet. Neste steg er å teste systemet for å levere pakker til National University of Singapore. 

Forskes på sykehusdroner

I Norge er det også satt i gang et forskningsprosjekt for å benytte seg av dronetransport på Oslo Universitetssykehus. Planen er å transportere blodprøver og andre biologiske materialer med droner på sykehusområdet. Prosjektet fikk i fjor fem millioner kroner fra universitetssykehuset og åtte millioner kroner fra Forskningsrådet.

Prosjektledelsen samarbeider også med Airbus og tar sikte på å gjennomføre flyvninger om to til tre år. Sikkerheten er flaskehalsen for å få til dronetransporten også på sykehuset.

– Det er mye koordinering som skal til for å lykkes med autonom dronetransport på en sikker og trygg måte, blant annet må man bruke droner med redundans (at de har reservesystemer som kan ta over hvis noe svikter) så man ikke risikerer at de faller ned i hodet på noen, sa Aage Jørgensen, COO i Østnes Helicopters til TU i fjor.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå