TRE VARIANTER: Dreamliner leveres som 787-3, 787-8 og 787-9. Sistnevnte har en aksjonsradius på 8500 nautiske mil (15.750 km). (Bilde: The Boeing Company)
ZA001 har blitt stående på bakken i to og et halvt år etter at det rullet ut av hangaren for første gang, men nå kan jomfruturen være kun et par uker unna. (Bilde: Boeing)

Drømmeflyet er i ferd med å våkne

To år og tre måneder på overtid, kan Boeing 787 Dreamliner endelig være klar for jomfruturen.

14. desember?

Mandag rapporterte Boeing at de er ferdige med belastningstester av strukturen der vingene er festet til flyskroget. Selskapet regner med å bruke ti dager på å analysere dataene.

Arbeidet med å modifisere og forsterke vingefestene har pågått siden i sommer og ble ferdig tidligere i november på begge de første flyene med betegnelsene ZA001 og ZA002.

Flightglobal og deres tilknyttede Flightblogger refererer til kilder i 787-programmet som sier at ZA001 nå forberedes til å ta av for første gang 14. desember, dersom de siste testene er vellykkede og været i Seattle tillater det. Også ZA002 skal etter planen i lufta før jul.

"Drømmeflyet" tar av i år

Mareritt for Dreamliner

B787 vs. A400M

Airbus og Boeing, de to omtrent like store erkekonkurrentene, har mange feider å gjøre opp. Og sliter med utfordringer på hver sin kant.

Blant de flyinteresserte har det gått sport i å gjette hvilket at de sterkt forsinkede flyene som kommer seg i lufta først; B787 eller det militære transportflyet A400M.

Les også: Propellkjempen klar for jomfrutur

Per Gram i Flyoperativt forum tror det blir en knepen seier til Airbus:

– Her er det et race, ingen tvil om det. Jeg tipper A400M flyr 8. desember, sier Gram.

TRE VARIANTER: Dreamliner leveres som 787-3, 787-8 og 787-9. Sistnevnte har en aksjonsradius på 8500 nautiske mil (15.750 km).
TRE VARIANTER: Dreamliner leveres som 787-3, 787-8 og 787-9. Sistnevnte har en aksjonsradius på 8500 nautiske mil (15.750 km). The Boeing Company