USIKKERT: Innholdet i bunkersen som har skadet sjøfugl ved forliset av Full City kan være værre enn det oljeselskapene skriver i sine HMS-serifikater for bunkersen. (Bilde: Anders Brenna)

– Driver med ren svindel

  • Industri

Bunkersolje fra det havarerte lasteskipet Full City kan være langt farligere enn det som er oppgitt i papirene fra oljeselskapet som har levert bunkersen.

Andre stoffer

Det Norske Veritas, som driver med utstrakt bunkerstesting for rederier, har gjentatte ganger funnet andre stoffer i bunkersoljen enn det som er utstedt på papirene fra oljeselskapene.

– Jeg vil gå så langt som å si at noen av bunkersleverandørene driver med ren svindel. De blander inn avfallsstoffer som gammel smøreolje, utgått hydraulikkolje og andre kjemiske produkter. Dette er en metode for å spe ut bunkersen og for å få godt betalt for avfallet, sier Knut-Helge Knutsen i Det Norske Veritas til Teknisk Ukeblad.

Han leder regionkontoret for drivstofftesting i Oslo.

Kjent problem

Direktør Hanne Lee Behrens i Rederiforbundet er kjent med problemstillingen.

– Vi vet ikke hvor omfattende det er, men vi vet at bunkersoljen ikke alltid samsvarer med de spesifikasjonene leverandøren oppgir, sier Behrens til Teknisk Ukeblad.









Skader lunger og hud

Bunkersolje er giftig i seg selv. Ved enhver leveranse utstedes et HMS-sertifikat fra oljeselskapet på hva bunkersen inneholder.

Dette sertifikatet inneholder også informasjon om tiltak og beskyttelse ved eventuelle utslipp.

Bunkersen er ikke løselig i vann, men lettere substanser kan dampe av. Som eksempel anbefaler Statoil alle å holde seg unna og å unngå å få denne oljen på hud og i klær.

Den kan også være skadelig ved innånding og påføre kjemisk lungebetennelse for dem som skulle komme til å puste inn avdampet gass.





Scanpix/Åsmund Isaksen

Ingen forskjell

– Det er grunn til å tro at sjøfugl vil få de samme fysiologiske skadevirkninger som mennesker ved kontakt med bunkersen, sier seniorforsker Tycho Anker-Nilssen ved Norsk Institutt for Naturforskning (NINA) til Teknisk Ukeblad.

Han legger til at det er gjort få fysiologiske forsøk med fugl, og at det etisk sett ikke er mulig å kunne gjennomføre denne typen forsøk.

– Erfaringer viser at opp til 85 prosent av fugl som kommer i kontakt med bunkers ikke overlever. Derfor ville det ville vært interessant å gjennomføre et forskningsprosjekt på den skadde sjøfuglen for å avdekke hvilke fysiologiske skader den påføres i forbindelse med havariet av Full City, sier Nilssen.





Alvorlig

– Situasjonen er alvorlig for individene og de lokale forekomstene i det berørte området, men den utgjør foreløpig ingen trussel for totalbestanden av ærfugl i Skagerrak, sier Anker-Nilssen.