Bunkersolje fra det havarerte lasteskipet Full City kan være langt farligere enn det som er oppgitt i papirene fra oljeselskapet som har levert bunkersen.
Andre stoffer
Det Norske Veritas, som driver med utstrakt bunkerstesting for rederier, har gjentatte ganger funnet andre stoffer i bunkersoljen enn det som er utstedt på papirene fra oljeselskapene.
– Jeg vil gå så langt som å si at noen av bunkersleverandørene driver med ren svindel. De blander inn avfallsstoffer som gammel smøreolje, utgått hydraulikkolje og andre kjemiske produkter. Dette er en metode for å spe ut bunkersen og for å få godt betalt for avfallet, sier Knut-Helge Knutsen i Det Norske Veritas til Teknisk Ukeblad.
Han leder regionkontoret for drivstofftesting i Oslo.
Kjent problem
Direktør Hanne Lee Behrens i Rederiforbundet er kjent med problemstillingen.
– Vi vet ikke hvor omfattende det er, men vi vet at bunkersoljen ikke alltid samsvarer med de spesifikasjonene leverandøren oppgir, sier Behrens til Teknisk Ukeblad.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Kyoto Group og Schneider Electric inngår intensjonsavtale – skal elektrifisere industrien sammen](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826421/Ronny_Micaelsen_1600x900.jpg)
Skader lunger og hud
Bunkersolje er giftig i seg selv. Ved enhver leveranse utstedes et HMS-sertifikat fra oljeselskapet på hva bunkersen inneholder.
Dette sertifikatet inneholder også informasjon om tiltak og beskyttelse ved eventuelle utslipp.
Bunkersen er ikke løselig i vann, men lettere substanser kan dampe av. Som eksempel anbefaler Statoil alle å holde seg unna og å unngå å få denne oljen på hud og i klær.
Den kan også være skadelig ved innånding og påføre kjemisk lungebetennelse for dem som skulle komme til å puste inn avdampet gass.
![](https://images.gfx.no/580x/1770/1770619/sxc36fb20908041131.jpg)
Ingen forskjell
– Det er grunn til å tro at sjøfugl vil få de samme fysiologiske skadevirkninger som mennesker ved kontakt med bunkersen, sier seniorforsker Tycho Anker-Nilssen ved Norsk Institutt for Naturforskning (NINA) til Teknisk Ukeblad.
Han legger til at det er gjort få fysiologiske forsøk med fugl, og at det etisk sett ikke er mulig å kunne gjennomføre denne typen forsøk.
– Erfaringer viser at opp til 85 prosent av fugl som kommer i kontakt med bunkers ikke overlever. Derfor ville det ville vært interessant å gjennomføre et forskningsprosjekt på den skadde sjøfuglen for å avdekke hvilke fysiologiske skader den påføres i forbindelse med havariet av Full City, sier Nilssen.
Alvorlig
– Situasjonen er alvorlig for individene og de lokale forekomstene i det berørte området, men den utgjør foreløpig ingen trussel for totalbestanden av ærfugl i Skagerrak, sier Anker-Nilssen.