IT

DNBs nettbank fungerer igjen etter 12 timer nede

– Må ha en alvorlig prat med Evry.

DNBs nett- og mobilbank var nede i nesten 12 timer etter et strømbrudd hos systemleverandør Evry.
DNBs nett- og mobilbank var nede i nesten 12 timer etter et strømbrudd hos systemleverandør Evry. Bilde: Stein Jarle Olsen
18. juni 2014 - 09:03

De første feilmeldingene hos DNB kom inn tirsdag kveld. Både nettbanken og kredittkort- og kontofontjenestene var rammet av problemene.

– Alvorlig prat

Dette er tredje gang på én uke at DNB rammes av omfattende tekniske problemer. Feilen i kredittkortsystemet rammet også større banker som SpareBank1 og Skandiabanken.

– Vi kommer til å sette oss ned etter disse tre hendelsene for å ta en gjennomgang og en alvorlig prat med Evry, sier DNBs konserndirektør for kommunikasjon, Thomas Midteide.

Kritisk

En planlagt kritisk vedlikeholdsjobb endte med strømbrudd, melder Evry.

Nødaggregatet startet som planlagt, men da man skulle slå på strømmen på nytt, førte det til en spenningsfeil.

Det gikk utover deles av selskapets infrastruktur, og det førte til at tjenester hos både DNB og Telenor kom ute av drift.

- De systemer som ikke fungerte for DNB var nettbank og mobilbank. Kortsystemer fungerte for ordinære bankkunder, både i butikk og minibank. For enkelte kunder med blant annet kredittgrense i kortet var det handel i butikk og uttak i minibank som ikke fungerte. Når det gjelder Telenor Norge var det servicetjenester på internett og bakenforliggende støttesystemer som ikke fungerte, forklarer Evry i en pressemelding.

Uakseptabelt

– Det er helt uakseptabelt at nettbanken vår er utilgjengelig for tredje gang på én uke. At feilen ligger hos en underleverandør hjelper ikke kundene våre, og ansvaret for nettbanken er vårt. Vi må bare beklage at mange kunder måtte utsette betaling av regninger og andre nettbankgjøremål, sier Midteide.

Evrys konsernsjef Terje Mjøs legger seg flat, som det heter:

- Feilene den siste uken er uakseptable. Evry vil gjennomføre en grundig gransking av strømbruddet og de alvorlige følgene dette har fått for våre kunder, sier Mjøs.

Valgte indere

I november i fjor besluttet DNB på grunn av langvarig misnøye og manglende stabilitet å redusere omfanget av kontrakten med Evry og i stedet satse på det indiske selskapet HCL Technologies.

Men i mai i år signerte Evry ny driftsavtale med DNB. Avtalen løper til 2019.

Les også:

Kontraktene renner inn for IT-Norge, men næringen mangler 20.000 hoder

Hva skjer hvis du ikke åpner den digitale posten?

Inderne har de mest fornøyde kundene i nord  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.