Drift og vedlikehold

Disse tre vil vaske og vedlikeholde veitunneler i midt-Norge i fem år

Mesta ligger lavest, men Presis Vegdrift ligger ikke lagt etter. 

Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
30. apr. 2020 - 06:12

For en måneds tid siden lyste Vegvesenet ut denne kontrakten, som innebærer vasking og vedlikehold av 52 tunneler på europa- og riksveier i de to fylkene Trøndelag og Møre og Romsdal i fem år framover.

Tre entreprenører hadde meldt seg da tilbudsfristen gikk ut i dag:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Mesta 98.773.663
Presis Vegdrift 100.932.342
Kjelsberg Transport 123.265.045

NB: Alle tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

Dette er de fem lengste tunnelstrekningene i denne kontrakten (i toløpstunnel er begge løpene regnet med):

  • Strindheimtunnelen på riksvei 706 i Trondheim: 6,2 km
  • Freifjordtunnelen på riksvei 70 i Møre og Romsdal: 5,1 km
  • Oppdølstrandtunnelen på riksvei 70 i Møre og Romsdal: 8,0 km
  • Innfjordstunnelen på E136 i Møre og Romsdal: 6,6 km
  • Kvivstunnelen på E39 i Møre og Romsdal: 6,6 km

Og antall tunneler fordeler seg slik i kontrakten:

  • E6 i Trøndelag: 15 tunneler
  • Riksvei 706 i Trøndelag: 5 tunneler
  • E39 i Trøndelag: 1 tunnel
  • Riksvei 70 i Møre og Romsdal: 6 tunneler
  • E39 i Møre og Romsdal: 14 tunneler
  • E136 i Møre og Romsdal: 9 tunneler
  • Riksvei 658 i Møre og Romsdal: 2 tunneler

Kontrakten omfatter også inspeksjon og registrering, planlegging av virksomheten, dokumentasjon, rapportering til byggherren, informasjon til publikum og håndtering av andre oppgaver som er nødvendige for arbeidet.

Statens vegvesen skal prøve ut en egen kolonnekjøring for for tungbiler på E134 over Haukelifjell. Med krevende forhold over fjellet, blir det strenge krav til både kjøretøy og sjåfør for å bli med.
Les også:

Vegvesen-test: Kolonnekjøring kun for trailere på Haukelifjell

Varierende oppstart

For tunnelene i Møre og Romsdal har kontrakten oppstart 1. september 2020, med unntak av Oppdølstrandtunnelen, Gyltunnelen, Kansdaltunnelen, Vulviktunnelen og Eikremtunnelen som inngår i kontrakten fra 1. september 2023.

Elgtråkket og Soknedalstunnelen inngår i kontrakten fra 1. september 2020.

Eggetunnelen, Måsørtunnelen og Koatunnelen inngår i kontrakten fra 1. september 2021.

Øvrige tunneler i Trøndelag har oppstart 1. januar 2021.

Helikopterprodusenten NHIndustries' toppsjef Axel Aloccio  på vei ut fra en rettsmekling i Oslo i februar. Den gangen ble de ikke enige.
Les også:

Helikopter-skandalen: Hemmelige bevis om NH90 var i statsråd dagen før forliket

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.