DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Disse to lokale entreprenørene i Finnmark har signert driftskontrakter

Fylket har inngått avtale med Arnt Wang og Børre Andersen.

Fra oppstart- og samhandlingsmøtet for Kjerringholmen-Hønseby: Frank Opdahl, Trond Myhre, Øyvind Strømseth og Yvonne Johannessen, alle fra fylkeskommunen, og Arnt Wang og Hedly Wang Jørgensen fra Arnt Wang.
Fra oppstart- og samhandlingsmøtet for Kjerringholmen-Hønseby: Frank Opdahl, Trond Myhre, Øyvind Strømseth og Yvonne Johannessen, alle fra fylkeskommunen, og Arnt Wang og Hedly Wang Jørgensen fra Arnt Wang. Foto: Troms og Finnmark fylkeskommune
29. juni 2021 - 15:04

To nye driftskontrakter for fylkesveier er inngått i dag, melder Troms og Finnmark fylkeskommune (pristilbudene på disse kontraktene kan du lese om her). Det er disse to:

  • Leirbotn-Lille Lerresfjord
  • Kjerringholmen-Hønseby

Først Leirbotn-Lille Lerresfjord: Kontrakten på 34,34 millioner kroner over fem år pluss ett års opsjon er tildelt firmaet Børre Andersen. Tildelingskriteriet var laveste pris, skriver fylket i en pressemelding.

Fylkesvei 301 i Utladalen i Årdal etter at ras stengte veien i november 2022.
Les også

Trenger 38 mrd. til skredsikring: – Det haster

Like vilkår

Fra oppstartsmøte for kontrakten Leirbotn-Lille Lerresfjord: Fv: Ailin Therese Gaino fra Alta kommune, Bente Haugen og Yvonne Johannessen fra fylket, Siv Andersen, Frank Opdahl og Børre Andersen fra Børre Andersen. <i>Foto:  Troms og Finnmark fylkeskommune</i>
Fra oppstartsmøte for kontrakten Leirbotn-Lille Lerresfjord: Fv: Ailin Therese Gaino fra Alta kommune, Bente Haugen og Yvonne Johannessen fra fylket, Siv Andersen, Frank Opdahl og Børre Andersen fra Børre Andersen. Foto:  Troms og Finnmark fylkeskommune

Daglig leder Børre Andersen er veldig fornøyd med anbudsprosessen på driftskontrakten.

– For oss, som er en relativt liten aktør, er det veldig gunstig at fylkeskommunen har delt opp store kontrakter i flere små. Det har gitt oss muligheter til å konkurrere på like vilkår med de store nasjonale aktørene, noe denne anbudsprosessen har vist, sier han i pressemeldingen.

Andersen ser frem til et godt samarbeid med fylkeskommunen de neste årene.

– Med en kontraktsperiode på fem år pluss ett års opsjon, er det nå lettere for oss å planlegge driften fremover, sier Andersen.

Den andre driftskontrakten, den for Kjerringholmen-Hønseby nord på øya Seilandet, er på 19,9 millioner kroner over fire år pluss ett års opsjon, og den er tildelt firmaet Arnt Wang.

Det verste raspunktet ved denne strekningen ligger i Hundsåna, rett fram på bildet. Bildet er tatt under befaringen for entreprenørene i 2023.
Les også

Utsetter milliard-prosjekt: – Må se på risikoen

 

Lærling- og miljøkrav

 Fylkesråd for samferdsel, Kristina Hansen (AP), har vært en forkjemper for den nye måten å lyse ut anbud på. Hun er veldig fornøyd med prosessen så langt.

– Det at lokale og regionale aktører, ikke bare føler seg kvalifisert til å levere inn anbud, men faktisk vinner – viser at den nye strategien vår har lykkes, sier hun i meldingen.

Fylkesråden viser til en rekke forbedringer i de nye kontraktene, som vil komme nærmiljøene i fylket til gode.

Vis mer

– Det er stilt en rekke miljøkrav som skal ivareta det ytre miljøet i kontrakten, som krav innen støydemping, støv, avfallshåndtering, utslipp og forurensing.

Hansen sier det er viktig for fylkeskommunen at entreprenørene har gode planer for den viktige ressursen som lærlingene er.

– Det kreves at entreprenøren eller underentreprenørene er tilknyttet en lærlingordning og at lærlinger skal delta i utførelsen av kontraktarbeidet. I en bransje der rekruttering av menneskelige ressurser er krevende vil fylkeskommunen på denne måten motivere entreprenørene til å ansette lærlinger i større grad enn i dag.

Tilbudsprisene for driftskontraktene i Vestland er klare. Bildet er ment som illustrasjon.
Les også

Vestland: Én entreprenør kan kapre to av tre kontrakter

Rettferdige priser

Seksjonsleder for drift og vedlikehold i TFFK, Yvonne Johannessen, er fornøyd med den nye kontraktsstrategien til fylkeskommunen – og responsen den har fått fra næringslivet:

– Tidligere har driftskontraktene våre vært av så stort omfang at kun store nasjonale aktører har stått som tilbydere som hovedentreprenører på anbudene. Lokale aktører har kun deltatt som underentreprenører, der de ofte har blitt presset på pris av hovedentreprenørene. Gjennom å dele opp kontraktene i mindre områder, vil flere kunne regne på anbudene, noe som igjen vil føre til sunnere konkurranse, sier seksjonslederen som legger til at også store nasjonale aktører har deltatt i anbudskonkurransen.

Johannessen påpeker at de nye driftskontraktene også vil gi fylkeskommunen et helt annet nivå av styring på arbeidet som skal utføres ved at man skal utføre inspeksjon av vegnettet selv.

– I de forrige kontraktene betalte vi en fast pris for store deler av utførelsen gjennom hele kontraktsperioden, uavhengig av hvor mye som ble gjort. Nå skal vi betale for det arbeidet som faktisk blir utført, ved at vi inspisere og bestiller etter behov, noe som blir mer rettferdig og mindre risikofylt, både for oss og entreprenøren, sier Johannessen.

 

Enova får mange spørsmål om detaljer i de to nye programmene for ammoniakk- og  hydrogen som nulluitslippsdrivstoff. Søknadsfriste er 22. mars 2024. Enova planlegger ny runde til høsten.
Les også

Pengestøtte løser «høna-og-egget»-problem

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.