BYGG

Disse skal utrede hurtigtog

Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto. Bilde: colourbox.com
Mona StrandeMona StrandeJournalist
28. apr. 2010 - 11:59

Tom R. Stillesby er utnevnt som ekstern prosjektleder for Jernbaneverkets høyhastighetsutredning.

– Vi skal, innen tidsfristen, leverer en utredning så solid og gjennomarbeidet at det på grunnlag av den fattes kloke og riktige beslutninger for norsk jernbane i fremtiden, sier prosjektleder Tom R. Stillesby i en pressemelding.

Tidsfristen er 1. februar 2012.

Mesta og Aker

Stillesby eier rådgivingsselskapet Danisman og partner i Strategy House. Han er tidligere seniorrådgiver i Mesta, og har hatt topplederstillinger i ABB Offshore Systems / Vetco Aibel og Aker Engineering.

Stillesby eier rådgivingsselskapet Danisman og partner i Strategy House. Han er tidligere seniorrådgiver i Mesta, og har hatt topplederstillinger i ABB Offshore Systems / Vetco Aibel og Aker Engineering. Jernbanedirektøren og Stillesby. FOTO: Jernbaneverket

Av utdanning har han en sivilingeniørgrad fra University of Newcastle upon Tyne, en bedriftsøkonomigrad fra BI og en MBA fra IMD i Lausanne.

Om Stillesby skriver Jernbaneverket at han har "bred nasjonal og internasjonal erfaring innen prosjektledelse, forretningsutvikling og organisering".

Se biografier til alle i utredningsgruppen og ekspertpanelet her.

Internasjonale anbud

Styringsgruppen for prosjektet skal ledes av Jernbaneverkets plan- og utviklingsdirektør, Anita Skauge.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Utredningen vil bestå av flere delprosjekter som vil bli utlyst som internasjonale anbudskonkurranser. Det vil også bli gjennomført seminarer og høringer for å sikre en åpen prosess.

Jernbanedirektøren har store forhåpninger til utredningsarbeidet:

– Konklusjonene vil danne et viktig grunnlag for debatten om jernbanens fremtid i Norge. Prosjektet må jobbe raskt, men jeg er helt trygg på at en så kompetent gruppe vil gå inn i problematikken både med den tyngde og fart som kreves, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger i en pressemelding.

Nye mot gamle spor

Utredningsarbeidet skal omfatte følgende handlingsalternativer:

  • En videreføring av dagens jernbanepolitikk.
  • En mer offensiv videreutvikling av eksisterende jernbanenett
  • Høyhastighetskonsepter som delvis bygger på eksisterende nett
  • Hovedsakelig separate høyhastighetslinjer

Gruppen skal også vurdere enkeltspor opp mot dobbeltspor, langdistansetrafikk mot mer blandet trafikk - og om ny infrastruktur skal erstatte eller komme i tillegg til eksisterende jernbanenett.

Budsjettrammen for utredningsarbeidet er 50 millioner kroner.

Korridorene

Disse strekningene skal utredes som mulige høyhastighetskorridorer:

  • Oslo - Bergen
  • Oslo - Kristiansand - Stavanger
  • Oslo - Trondheim
  • Oslo - Gøteborg
  • Oslo - Stockholm
  • Bergen - Haugesund/Stavanger i kombinasjon med Oslo - Bergen og Oslo - Kristiansand - Stavanger
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.