INDUSTRI

Dieselbiler får slippe ut 110 prosent mer NOx

Nye EU-krav.

Fremtidens utslippstester i Europa blir tøffere, men samtidig blir kravene slappere.
Fremtidens utslippstester i Europa blir tøffere, men samtidig blir kravene slappere. Bilde: Colourbox
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
29. okt. 2015 - 10:49

EU letter på utslippskravene for dieselbiler, men innfører samtidig et strengere testregime i kjølvannet av Volkswagen-skandalen, melder NTB.

De nye NOx-kravene blir slik: Nye bilmodeller får fra 1. september 2017 ha et avvik på 110 prosent mellom utslipp av NOx under normal kjøring og i laboratorietester.

I dag er det kun krav til hvor mye NOx bilene får slippe ut under rulletester i laboratorier. Et stort flertall i en tekniske komité med representanter for alle medlemslandene vedtok de nye kravene med utslippstesting under normal kjøring på onsdag, melder danske Ingeniøren.

VW-skandalen: VW-skandalen: De er utslippsjegerne ingen lurer

Strammer til i 2020

Nå skal også utslipp under normal kjøring avgjøre om bilmodellen får komme på markedet, skriver EU-kommisjonen i en pressemelding.

Med de nye reglene, legger EU inn marginer for hvor mye mer biler kan slippe ut under reelle kjøreforhold, såkalte RDE-tester (Real Driving Emissions) enn under laboratorietester. Testene skal foregå med portabelt måleutstyr under normal kjøring. Den nye RDE-testen kommer i tillegg til dagens laboratorietester.

Fra januar 2020 strammes kravene for nye bilmodeller til et avvik på kun 50 prosent - mellom utslipp av NOx under normal kjøring og i laboratorietester.

Tjeneste: Sjekk om din bil er berørt av utslippsjukset

Vil gjelde i Norge

Norge benytter EUs tekniske krav og typegodkjenningsordninger for kjøretøy fullt ut, så reglene vil også gjelde for fremtidige biler på norske veier.

– Konsekvensen blir at bilene ved typegodkjenning ikke bare skal være innenfor grenseverdiene i laboratoriet (som i dag), de skal også holde seg innen gitte grenser for utslipp under virkelig kjøring (i RDE-testen). Hensikten er å redusere utslippene under virkelige kjøreforhold, skriver senioringeniør Erik Sætre i Vegdirektoratet i en epost til Teknisk Ukeblad.

EU-kommisjonen trekker frem at avtalen betyr en «signifikant reduksjon» i avviket mellom utslipp under reelle kjøreforhold og utslipp målt under laboratorietester. I dag er dette avviket i gjennomsnitt 400 prosent, ifølge kommisjonen.

De skriver også at tester under reelle kjøreforhold vil gjøre det vanskeligere å jukse med «defeat devices».

– Et skammelig lappverk

Onsdag meldte Theguardian at bilindustrien og EU-land som Storbritannia, Tyskland og Frankrike har drevet hard lobbyvirksomhet for å myke opp utslippskravene - og lyktes med det.

Flere miljøorganisasjoner er svært kritiske til avtalen.

– Dette er et skammelig lappverk fra nasjonale myndigheter som nok en gang setter interessene til bilprodusentene foran folkehelsen, uttalte EU-parlamentariker Catherine Bearder, ifølge Theguardian.

– Vil senke utslippene

Motorekspert Bengt Johansson ved Lunds tekniske høyskole, tror de nye reglene kan bidra til å senke NOx-utslippene.

– Det gir sannsynligvis en reduksjon i faktiske utslipp, fordi maksimalt avvik på 2,1 og senere 1,5 gjør at man ikke kan slippe ut 7-15 ganger mer enn lovkravene under normal kjøring, slik som nå, skriver Johansson i en epost til Teknisk Ukeblad.

Han legger til at dette er avhengig av hvordan bilen kjøres. Johansson er professor i forbrenningsteknikk ved Lunds tekniske høyskole, og har tidligere uttalt til Teknisk Ukeblad at VWs oppgradering av dieselbilene kan gjøre motorene tregere.

Les også:

Slik renses dieselmotoren for NOx  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.