AW609

Dette tiltrotorflyet skal snart frakte oljearbeidere i dobbel hastighet

Leonardo har inngått kontrakt med lanseringskunde.

Om to års tid skal AW609 tas i bruk av Era Group i USA. Da vil det være hele 17 år siden flytypen startet flytesting.
Om to års tid skal AW609 tas i bruk av Era Group i USA. Da vil det være hele 17 år siden flytypen startet flytesting. (Foto: Leonardo)

Leonardo har inngått kontrakt med lanseringskunde.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

6. mars er det 15 år siden AW609 fra Leonardo Helicopters fløy første gang. Produsenten ser nå enden på et usedvanlig langt utviklingsløp. 

En av verdens største helikopteroperatører, amerikanske Era Group, blir lanseringskunde på tiltrotorflyet som er tenkt brukt både til transport mellom offshoreinstallasjoner og land, samt ambulanse- og redningsoppdrag.

Dobbel marsjhastighet

Tiltrotor kan ses på som en hybrid mellom helikopter og konvensjonelt fly, som på papiret skal nyte godt av fordelene både ved roterende og faste vinger. Med andre ord at det kan ta av og lande som et helikopter, mens rotorene kan vippes fram slik at det flyr horisontalt som en turboprop.

AW609 er utstyrt med trykkabin og kan fly i marsjhastighet på 275 knop (509 kilometer i timen) i 25.000 fots høyde, altså over været. Det er nesten dobbelt så fort som cruisehastigheten til dagens transporthelikoptre.

Slik vil AW609 se ut i Eras farger om et par år fra nå. Foto: Leonardo

Avtalen mellom Leonardo og Era ble inngått og offentliggjort under HAI Heli-Expo som pågår i Las Vegas i USA. I første omgang er det kun bestilt to fly. Og det er først om to års tid at flytypen kan settes i drift. 

Utviklingsarbeidet har dratt ut i tid, ikke minst på grunn av en ulykke under høyhastighetstesting i Nord-Italia 30. oktober 2015, der begge testflygerne omkom. Så sent som i fjor var ambisjonen offisielt fortsatt å oppnå sertifisering hos amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) i 2017. Motoren, PT6C-67A fra Pratt & Whitney Canada, ble sertifisert i oktober.

Nå er planen at dette skal skje mot slutten av 2019, med påfølgende leveranser fra fabrikken i Philadelphia kort tid etter. Altså i starten av 2020. Testprogrammet har nå loggført rundt 1.400 flytimer.

Fra AW609-testing

Trykkabin over været

– Era Groups beslutning om å operere AW609 er en milepæl for programmet og et stort framskritt i arbeidet med å få dette banebrytende flyet på markedet, uttaler Leonardo Helicopters relativt nyansatte sjef Gian Piero Cutillo i en pressemelding.

Era er Leonardo Helicopters' største sivile operatør og har de siste årene bidratt i arbeidet med å utvikle tiltrotorflyet.

Selv om det så langt kun er undertegnet kontrakt på to fly, framholder produsenten at det er interesse og behov i markedet globalt for rundt 50 AW609. For eksempel har De forente arabiske emirater for et par år siden inngått intensjonsavtale om tre søk- og redningskonfigurerte fly.

Også norsk oljebransje har i lang tid vurdert AW609 og om dette kan være blant de teknologiske løsningene for en framtid der boreriggene er enda lengre fra land enn i dag. Det er også slik at AW609s større rekkevidde og flyhøyde enn dagens helikoptre gjør det mulig å nå nye leteområder fra større flyplassnav («hub») i stedet for framskutte baser, noe som er en fordel i værutsatte områder.

AW609 har egenskaper som er tiltalende for oljeindustrien: Høy flyhastighet, -høyde og stor rekkevidde. Passasjerkapasiteten er dog begrenset til ni. Foto: Leonardo

Hver av de to PT6C-67A-motorene yter 1.447 kW og driver hver sin digre propell/rotor (såkalt «proprotor») med en diameter på 7,92 meter. Maksimal avgangsvekt ligger på rundt åtte tonn. Rekkevidden er rundt 700 nautiske mil med standard drivstofftanker og 1.000 nautiske mil med ekstratanker. 

Det som trekker ned, ikke minst når det gjelder operasjoner i for eksempel Barentshavet, er den beskjedne kabinstørrelsen. Det er kun ni, relativt trange passasjerseter som visstnok er lite kompatible med omfangsrike redningsdrakter. 

Tredje generasjon tiltrotor

Roberto Garavaglia, direktør for «competitive analysis & strategy» i Leonardo Helicopters, fortalte på Solakonferansen i fjor høst at de fortsatt har ambisjon om å selge AW609 inn til oljeindustrien, noe de nå altså har lykkes med på andre siden av Atlanteren.

Da fortalte han også om «Next Generation Civil Tiltrotor» (NextGenCTR), som Leonardo har ledet siden 2014, og som er en del av det EU-støttede Clean Sky 2-programmet. Designmålet for neste generasjon tiltrotor er en 19-20 seter, som klarer mer enn 330 knop og har en rekkevidde på mer enn 700 nautiske mil.

Planen er å ha en prototyp i lufta i løpet av seks år. Men det er trolig ikke før rundt 2030 at dette blir noe alternativ for oljenæringa og andre.

Bell V-280 Valor er tredje generasjon tiltrotor. Bilde: JAY MILLER

Tiltrotorteknologien som Leonardo Helicopters (tidligere Agusta Westland) benytter startet opprinnelig som et Bell/Boeing-prosjekt på midten av 1990-tallet. Boeing trakk seg ganske raskt fra prosjektet og ble erstattet av Agusta, mens Bell ble kjøpt ut for seks år siden.

Samme generasjon tiltrotor har vært operativt i snart elleve år med Bell Boeing V-22 Osprey. Bell jobber nå med tredje generasjons tiltrotorteknologi i sin V-280 Valor som fløy for første gang rett før jul. Dette er Bells kandidat til en multirolleplattform som kan erstatte både flerbrukshelikopteret Sikorsky UH-60 Black Hawk og angrepshelikopteret Boeing AH-64 Apache.

Leonardo i Norge

Som mange vet, er Leonardo i ferd med å få enda tyngre tilstedeværelse også i Norge. I disse dager pågår innfasing av de Leonardo-produserte AW101-redningshelikoptrene som 330-skvadronen skal ta i bruk når Sea King får sin velfortjente pensjon - et helikopter som for øvrig er lisensprodusert av samme selskap (daværende Westland). 

Det mellomtunge helikopteret AW169 er levert i tre eksemplarer til Airlift som i fjor overtok lostjenesten for Kystverket med baser i Bergen og Hammerfest. Samme helikoptertype skal neste år tas i bruk som politihelikopter i Norge. Det er foreløpig bestilt tre maskiner.

Det første av to bestilte AW189, som tilhører den såkalte supermedium-klassen med 8,6 tonn maksimal avgangsvekt og 16 seter som standard, har siden i august i fjor vært registrert i Norge. Vici Helicopter i Stavanger har foreløpig en rammeavtale med Wintershall Norge om oppdrag på norsk sokkel.

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå