Under bergingen av Costa Concordia skal det brukes fibertau produsert på Sunnmøre. Her legges det en patentert beskyttelseskappe utenpå det tykke tauverket. (Bilde: OTS)

BERGINGEN AV COSTA CONCORDIA

Dette tauet er like sterkt som stål

Costa Concordia skal snus med norsk teknologi.

Flere norske selskaper bidrar med teknologi og spisskompetanse under bergingen av cruiseskipet Costa Concordia.

Tau like sterke som stål og støtdempere til løfteoperasjonene, er blant de norske teknologiske bidragene til den omfattende bergingsoperasjonen i Middelhavet.

tu.no har allerede omtalt Sotra-bedriften som leverer resertifisert kjetting som skal brukes til å heve skipet.

Les også: Norsk kjetting skal heve Costa Concordia

Norsk supertau

Offshore & Trawl Supply (OTS) på Valderøya leverer det 140 millimeter tykke fibertauet Dextron 12 Plus, som skal brukes i det såkalte Parbuckling-systemet for å snu det kantrede cruiseskipet.

– Tauet er like sterkt som en stålwire med samme dimensjon, men er langt lettere, forteller prosjektleder Vebjørn Løviknes i OTS til Teknisk Ukeblad.

Leveransen til Italia er den største enkeltordren i selskapets historie. Til daglig produserer bedriften spesialtilpassede tau til offshorenæringen.

OTS lager tauene av fiber fra DSM Dyneema, og er lisensiert kunde hos denne fiberprodusenten. Det som er spesielt med tauene fra OTS, er at de har en patentert beskyttelseskappe.

– Kappen beskytter fibertauet mot mekanisk slitasje, forklarer Løviknes.

Det var denne patenterte løsningen som var avgjørende for at selskapet sikret seg avtalen, siden skipet ligger kantret inn mot et rev, ifølge en pressemelding fra OTS.

Les også: Her finner de råstoffet til fremtidens supermateriale

Norsk støtdemper

Et annet norsk selskap som bidrar er Cranemaster. Det lille selskapet i Langesund utvikler avanserte hydrauliske støtdempere for løfteoperasjoner.

De signalgule støtdemperne plasseres mellom lasten og løfteblokka på kranen. Demperne som skal brukes i bergingsoperasjonen har hver en lastekapasitet på omtrent 75 tonn. Under operasjonen i Middelhavet skal de brukes i par slik at de kan håndtere laster opp til 150 tonn.

Støtdemperne gjør at løfteoperasjonene blir mindre påvirket av bølger og at arbeidet ikke er avhengig av blikkstille hav.

– Støtdemperne øker værvinduet for løfteoperasjonene, forteller Kristian Helland, produktsjef i Cranemaster til Teknisk Ukeblad.

Store belastninger

– La oss si at du skal løfte noe fra en lekter og lekteren beveger seg nedover, mens skipet med kranen beveger seg oppover. Uten støtdempere vil du få en kraftig økning i belastning, fordi ting beveger seg i forhold til hverandre, forklarer han.

Denne norskutviklede støtdemperen skal brukes under løfteoperasjonene i Middelhavet for å berge Costa Concordia.
– La oss si at du skal løfte noe fra en lekter og lekteren beveger seg nedover, mens skipet med kranen beveger seg oppover. Uten støtdempere vil du få en kraftig økning i belastning, fordi ting beveger seg i forhold til hverandre, forklarer han.Denne norskutviklede støtdemperen skal brukes under løfteoperasjonene i Middelhavet for å berge Costa Concordia. Cranemaster

– I et annet tilfelle der last skal senkes ned i sjøen vil heve- og senkebevegelser av skip eller last i bølgene i overflaten også kunne gi store tilleggsbelastninger, som kompenseres ved bruk av våre enheter, sier han.

Firmaet i Langesund utviklet de første støtdemperne i 1983. De lager dempere for løft fra ett til over 1000 tonn og til bruk fra overflaten og ned til 3000 meters dyp.

– Vi er ikke de eneste som lager slike systemer, men vi er de største og de som har holdt på med det lengst. Grunnen til at vi ble invitert inn i bergingsprosjektet, er at de kjente produktene våre fra før, sier Helland.

Les også:

«Det mest fantastiske materialet menneskeheten noen gang har fått tilgang til»

Erstatter glass med brent tre

Eksploderende glass sparer Statoil for millioner