Dette skipet transporterer veisalt - og reduserer utslippene med inntil 40 prosent

Et splitter nytt skip med plug-in batteriløsning leverer Mesta-salt til vinterveiene. Det betyr store utslippsreduksjoner.

Salt losses fra skip til kai fra nytt, miljøvennlig skip.
Salt losses fra skip til kai fra nytt, miljøvennlig skip. Foto: Mesta
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
8. des. 2023 - 09:26
Elin Vigrestad er konserndirektør for drift og vedlikehold i Mesta. <i>Foto:  Mesta</i>
Elin Vigrestad er konserndirektør for drift og vedlikehold i Mesta. Foto:  Mesta

Mesta tar stadig i bruk ny teknologi for å redusere utslippene knyttet til produksjon og frakt av salt. I samarbeid med Hagland Shipping er nå en stor last med salt til vestlandsveiene levert. Og det på et splitter nytt skip som reduserer utslippene med inntil 40 prosent.

- Vi jakter hele tiden på løsninger som kan redusere utslipp. Transport av salt er en stor utslippskilde tilknyttet vår vinterproduksjon, og vi tester derfor ut all teknologi som kan redusere miljøavtrykket, sier konserndirektør for drift og vedlikehold i Mesta, Elin Vigrestad i en pressemelding fra Mesta.

Greenpeace Norge frykter Equinor vil bli medskyldig i menneskerettsbrudd, på grunn av deres samarbeid med israelskeide Ithaca på Rosebank-feltet i Storbritannia. Derfor klager leder Frode Pleym og resten av organisasjonen oljeselskapet inn for brudd på åpenhetsloven.
Les også

Går til sak: Mener Equinor-partner bidrar til menneskeretts­brudd i okkuperte, palestinske områder

Lavere utslipp
Skipet som fraktet saltet er Hagland Premier, det siste i en serie på tre nye og mer miljøvennlige skip til Hagland shipping.

- Vi fornyer flåten vår på grunn av skipsfartens felles målsetninger, egne ønsker og behov og kundenes krav, sier Co-CEO Paal W. Aanensen i Hagland Shipping. Hagland gjennomfører en fornyelse av flåten til en grønnere nærskipsfart ved reduksjon av lokale og globale klimagasser, og har i løpet av et drøyt år satt tre nye skip inn i driften. Det betyr at halvpartene av rederiets åtte egeneide skip er batterihybrider. De nye skipene reduserer CO2-utslipp med inntil 40 prosent og NOx-utslippet med inntil 90-95 prosent sammenlignet med eldre skip.  Skipene er også forberedt for nullutslipp. 

Mitt skip er lastet med…
- Det er ekstra stas å være den første kunden på et nytt og mer miljøvennlige skip, sier innkjøpsleder i Mesta, Bjørn Heggdal. Han har jobbet med salt i en årrekke og har ansvar for alt saltet som kjøpes inn til bruk for å øke sikkerheten på norske vinterveier.

Det nye skipet Hagland Premier har hentet 4600 tonn salt fra Arendal Havn og levert til havner i Haugesund, Etne, Stord, Eikelandsosen, Tysnes og Knarvik i Bergen. Mesta har miljøtestet saltet som brukes på vinterveiene, og har lavt CO2-avtrykk på saltet i dag.  Med redusert utslipp på frakten i Norge, blir regnskapet enda bedre.

De tre nye skipene som Hagland Shipping har satt i drift, er alle levert fra verftet Royal Bodewes i Nederland. De inngår i rederiets flåte av selvlossende skip i nord-europeisk fart. 

Årlig brukes om lag 300 000 tonn salt på norske vinterveier.

EU-medlemmene vil bruke hver kroner - elelr euro - i inntkter fra ETS til å støtte tiltak som kan kutte utslipp fra skip. Blant tiltak er installasjon av seil, slik Odfjell er i gang med. Bow Orion vil bli det første tankskipet som får installert seilsystem. Odfjell samarbeider med spanske «bound4blue» .
Les også

Betaler 1,1 milliarder for klimakvoter – vil ha midler i retur

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.