Dette skipet transporterer veisalt - og reduserer utslippene med inntil 40 prosent

Et splitter nytt skip med plug-in batteriløsning leverer Mesta-salt til vinterveiene. Det betyr store utslippsreduksjoner.

Salt losses fra skip til kai fra nytt, miljøvennlig skip.
Salt losses fra skip til kai fra nytt, miljøvennlig skip. Foto: Mesta
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
8. des. 2023 - 09:26
Elin Vigrestad er konserndirektør for drift og vedlikehold i Mesta. Foto:  Mesta
Elin Vigrestad er konserndirektør for drift og vedlikehold i Mesta. Foto:  Mesta

Mesta tar stadig i bruk ny teknologi for å redusere utslippene knyttet til produksjon og frakt av salt. I samarbeid med Hagland Shipping er nå en stor last med salt til vestlandsveiene levert. Og det på et splitter nytt skip som reduserer utslippene med inntil 40 prosent.

- Vi jakter hele tiden på løsninger som kan redusere utslipp. Transport av salt er en stor utslippskilde tilknyttet vår vinterproduksjon, og vi tester derfor ut all teknologi som kan redusere miljøavtrykket, sier konserndirektør for drift og vedlikehold i Mesta, Elin Vigrestad i en pressemelding fra Mesta.

Tirsdag fortsatte Bane Nor arbeidet med å spunte langs søndre landkar på Otta bru. Først nå kan stabiliseringen og gjenoppbyggingen av landkaret begynne.
Les også:

Dovrebanen blir trolig stengt i over en måned til: – Jobber så fort vi kan

Lavere utslipp
Skipet som fraktet saltet er Hagland Premier, det siste i en serie på tre nye og mer miljøvennlige skip til Hagland shipping.

- Vi fornyer flåten vår på grunn av skipsfartens felles målsetninger, egne ønsker og behov og kundenes krav, sier Co-CEO Paal W. Aanensen i Hagland Shipping. Hagland gjennomfører en fornyelse av flåten til en grønnere nærskipsfart ved reduksjon av lokale og globale klimagasser, og har i løpet av et drøyt år satt tre nye skip inn i driften. Det betyr at halvpartene av rederiets åtte egeneide skip er batterihybrider. De nye skipene reduserer CO2-utslipp med inntil 40 prosent og NOx-utslippet med inntil 90-95 prosent sammenlignet med eldre skip.  Skipene er også forberedt for nullutslipp. 

Mitt skip er lastet med…
- Det er ekstra stas å være den første kunden på et nytt og mer miljøvennlige skip, sier innkjøpsleder i Mesta, Bjørn Heggdal. Han har jobbet med salt i en årrekke og har ansvar for alt saltet som kjøpes inn til bruk for å øke sikkerheten på norske vinterveier.

Det nye skipet Hagland Premier har hentet 4600 tonn salt fra Arendal Havn og levert til havner i Haugesund, Etne, Stord, Eikelandsosen, Tysnes og Knarvik i Bergen. Mesta har miljøtestet saltet som brukes på vinterveiene, og har lavt CO2-avtrykk på saltet i dag.  Med redusert utslipp på frakten i Norge, blir regnskapet enda bedre.

De tre nye skipene som Hagland Shipping har satt i drift, er alle levert fra verftet Royal Bodewes i Nederland. De inngår i rederiets flåte av selvlossende skip i nord-europeisk fart. 

Årlig brukes om lag 300 000 tonn salt på norske vinterveier.

Høy vannføring og oppstuving av is førte til erosjon og bevegelser i landkaret på Otta bru. Slik så det ut på stedet den 22. januar, dagen etter at brua og Dovrebanen ble stengt.
Les også:

Stanset overvåkningen: Bane Nor visste at tiltaket kunne endre forholdene i elva

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.