Batterielektrisk tog

Dette «evighetstoget» skal aldri trenge å lade

Stikkordet er tyngdekraft.

Det planlagte batterielektriske «evighetstoget» skal erstatte 2,8 kilometer lange godstog.
Det planlagte batterielektriske «evighetstoget» skal erstatte 2,8 kilometer lange godstog. (Illustrasjon: Fortescue Metal Group)

Stikkordet er tyngdekraft.

Det australske gruveselskapet Fortescue Metals Group har som mål å bli karbonnøytrale i 2030.

Et steg på veien dit er et batteritog som kan lade seg selv og som derfor ikke trenger ladeinfrastruktur, ifølge en pressemelding fra selskapet.

Kunngjøringen av det planlagte «evighetstoget» markerer Fortescues oppkjøp av det britiske batteriselskapet Williams Advanced Engineering.

Williams Advanced Engineering, som blant annet leverer batterier til Formel E-bilene, skal bidra inn i utviklingen av det batterielektriske toget.

Lader batteriene med tyngdekraft

Evighetstoget skal kunne lade batteriene med energi fra regenerativ bremsing i nedoverbakker. Når toget så har lastet av flerfoldige tonn jernmalm på et lavere høydenivå, skal det langt lettere toget kunne kjøre opp og tilbake til gruven på ferdig oppladede batterier.

Fortescue oppgir per i dag å besitte 54 lokomotiver som drar 16 togsett. Hvert togsett er om lag 2,8 kilometer langt og har kapasitet til å frakte 34.404 tonn jernmalm.

I 2021 gikk det med 82 millioner liter diesel til framføring av togene, til sammen 11 prosent av gruveselskapets direkte klimagassutslipp.

Når de batterilelektriske togene etter planen er implementert i alle selskapets operasjoner innen 2030, vil det altså bety en heftig reduksjon av dieselforbruket.

Evighetstog til en halv milliard kroner

– Evighetstoget vil ikke bare akselerere Fortescues plan om å nå netto nullutslipp innen 2030, men vil også senke driftskostnadene, effektivisere vedlikeholdet og skape muligheter for økt produktivitet, sier selskapets styreleder og grunnlegger Andrew Forrest i meldingen.

Kostnaden for å utvikle togene de neste to årene anslås av selskapet til å komme på 50 millioner amerikanske dollar, tilsvarende 438 millioner kroner.

Les også

Kommentarer (32)

Kommentarer (32)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå