Re:Move transportsykkel

Dette er et kommende kjøretøy fra Polestar

Bredt samarbeid skal gi et nytt elektrisk transportmiddel.

Denne doningen er designet av industridesigneren Konstantin Grcic, og utviklet av blant andre Polestar og Hydro.
Denne doningen er designet av industridesigneren Konstantin Grcic, og utviklet av blant andre Polestar og Hydro. (Polestar)

Bredt samarbeid skal gi et nytt elektrisk transportmiddel.

Polestar har gått sammen med Hydro og elmotorsykkelprodusenten Cake om et nytt elsykkelkonsept de kaller Re:Move. 

Dette er en slags elsparkesykkel med tre hjul, som de kaller en «slede». Tanken bak konseptet er å bringe til torgs nye tanker om hvordan urban mobilitet kan se ut.

Akkurat dette produktet er i hovedsak tenkt som et transportmiddel som kan brukes til varetransport, såkalt «last mile»-transport, for eksempel mellom distributør og mottaker.

Skal settes i produksjon

Biler kan naturlig nok også gjøre en slik jobb, men ettersom Re:Move ikke tar stort mer plass enn en sykkel i trafikken og kan kjøres på sykkelstier, kan det gjøre transporten mer effektiv. 

Og mens det som nå vises er en konsepttegning, er tanken å sette doningen i produksjon. Første fungerende eksemplar skal vises frem til høsten.

Re:Move er designet av den tyske industridesigneren Konstantin Grcic, og prosjektet er satt i gang av Wallpaper Magazine. 

Polestar, Hydro og Cake er involvert i elsykkelprosjektet Re:Move.
Polestar, Hydro og Cake er blant flere aktører som er involvert i elsykkelprosjektet Re:Move. Foto: Polestar

Transport som ikke tidligere var mulig

– Dette er det som er vakkert med elektrifisering, at du faktisk med veldig enkel teknologi kan muliggjøre transport som tidligere ikke var mulig. Forbrenningmotoren har alltid trengt ganske mye kjøretøy rundt seg. Og nå kan du igjen plutselig ribbe det ned til du bare har det mest nødvendige, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath.

Han sier at Re:Move bare er begynnelsen. Elektrisk mobilitet gir muligheten til å tenke på andre måter enn tidligere, og at det er nødvendig å fokusere på hele kjeden, fra produksjon til materialer som brukes.

– Og denne fasen er så mye mer spennende enn de siste 20 årene, da designere var mest opptatt av å gjøre ting vakre, sier Ingenlath.

Hydro leverer aluminiumet

For Hydros del er prosjektet en anledning til å bidra til bærekraftig industriutvikling, ifølge Hilde Merete Aasheim, konsernsjef i Hydro. At Re:Move er laget i aluminium gjør doningen lett og sterk.

Polestar, Hydro og Cake er involvert i elsykkelprosjektet Re:Move.
Re:Move er laget i aluminium. Foto: Polestar

– Det er viktig å samarbeide med aktører som går foran i sin bransje og ønsker å utfordre måten vi produserer og forbruker på, så vi kan skape mer for mindre. Vi er derfor stolte av å jobbe med Polestar for å bistå til produksjon av biler som ikke bare har nullutslipp i bruk, men også etter hvert i produksjon, sier Aasheim.

Inntil videre er de tekniske detaljene om produktet ikke klare, ei heller pris eller når kjøretøyet skal i salg. Re:Move skal imidlertid tilbys både privatpersoner og flåtekunder når den kommer i salg.

Hvorvidt den skal selges under Polestar-merkenavnet er i skrivende stund uklart.

Les også

Kommentarer (26)

Kommentarer (26)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå