Frode Halvorsen, daglig leder i Skagerak Naturgass, får hydrogengiganten Air Liquide som største eier. (Bilde: Skagerak Naturgass)

AIR LIQUIDE GÅR INN I SKAGERAK NATURGASS

Fransk hydrogengigant går inn i norsk biogass-selskap

Store planer.

Franske Air Liquide har av mange blitt ansett som hydrogenselskapet NELs største konkurrent. Nå utvider de satsingen i Norge.

Franskmennene går tungt inn på eiersiden i Skagerak Naturgass. Selskapet var tidligere heleid av Skagerak Energi, men Air Liquide går nå inn med 51 prosent.

Sammen skal de satse på fornybar energi, i første omgang biogass, til transportsektoren. Men de varsler også hydrogen-planer.

Høna og egget

 Det er ikke hver dag et selskap av en slik størrelse plukker opp et lite, norsk selskap og vil satse sammen med de, sier Frode Halvorsen, daglig leder i Skagerak Naturgass til Teknisk Ukeblad.

– For oss er det en ekstremt stor anerkjennelse, forsetter han.

Han sammenliknet infrastrukturutbyggingen for biogass-drivstoff med det klassiske høna eller egget-spørsmålet. Uten fyllestasjoner, kommer ikke nye gassdrevne kjøretøy og uten nye gassdrevne kjøretøy, kommer ikke nye fyllestasjoner. Derfor gleder de seg til å få en stor aktør med på laget.  

– Vi får en ny eier som er villig til å trøkke kraftig til, sier han.

Halvorsen viser til hvordan Air Liquide har bygget ut et stort antall fyllestasjoner for biogass og hydrogen i mange land.

Air Liquide bygget blant annet Ruters hydrogenanlegg på Rosenholm utenfor Oslo.

Skagerak Naturgass har per i dag fire fyllestasjoner. Innen november skal de ha fyllestasjon nummer fem på plass - den kommer i Horten. Biogassen kommer fra matavfall og husdyrgjødsel innsamlet i Vestfold.

Selskapet leverer i dag biogass til en rekke offentlige og private aktører i Telemark, Vestfold og Østfold, men har nå klare nasjonale ambisjoner. I fjor omsatte de for 105 millioner kroner.

Hydrogenplaners

Air Liquide gikk inn i selskapet 31. juli. 

«De nye partnerne har store planer for ytterligere investeringer i ny infrastruktur knyttet til først og fremst produksjon, lagring og distribusjon av biogass og distribusjon av hydrogen til kjøretøy og skip i Norge», heter det i en pressemelding fra Skagerak Energi.

Her skriver selskapet at biogass også er velegnet som fornybar erstatning for naturgass til industrien.

De trekker også frem at Air Liquide er en pioner og blant verdens ledende aktører innenfor hydrogen – der selskapet er representert i hele kjeden – fra produksjon til lagring og videre til distribusjon.

– Air Liquide er fornøyd med å utvide vår posisjon innenfor det det grønne transportsegmentet på nytt territorium, takket være dette partnerskapet med et selskap som på få år har klart å sikre en attraktiv markedsposisjon for biogass i Norge, uttaler Philippe Merino, Visepresident i Air Liquide Global Markets & Technologies i pressemeldingen.

Han viser til at selskapet har mer enn 50 biogassanlegg verden rundt og nesten 60 biogass-fyllestasjoner i Europa.

– Ikke fremtidsspinn

– Det er ikke fremtidsspinn vi driver med på transportsiden: Biogasskjøretøy til tungtransport er her allerede i dag og de store leverandørene leverer dette, uttaler Halvorsen i pressemeldingen.

Han viser til at biogass er en fullverdig erstatning til dieselbiler i tungtransporten. 

– Allerede ser vi transportører som velger dette for å være i forkant når offentlige og private anbud krever grønn transport, men politikerne kan bidra til få opp dette antallet, sier Halvorsen.

Han har en klar oppfordring til politikerne.

– Tyngre kjøretøy på biogass bør ha samme rammevilkår som tyngre kjøretøy på el og hydrogen, uttaler han i meldingen.

Han mener transportbransjen trenger incentiver for å få legge om til mer klima- og miljøvennlige kjøretøyflåter.

– En av måtene er å redusere engangsavgiften på tyngre kjøretøy som bruker biogass og la de slippe billigere eller helst gratis gjennom bommene, fortsetter han.

Kommentarer (8)

Kommentarer (8)