Det går mot dieselforbud

Allerede til vinteren.

Antall dager med dieselforbud variere fra vinter til vinter avhengig av klimatiske forhold.
Antall dager med dieselforbud variere fra vinter til vinter avhengig av klimatiske forhold. (Bilde: Mona Strande)

Allerede til vinteren.

Byrådet i Oslo legger onsdag fram flere tiltak som skal kvele luftforurensningen i hovedstaden.

Blant virkemidlene er dieselforbud, «SUV-avgift» i bomringen, nye bomstasjoner på bygrensen og lavere fartsgrense på hovedveiene.

Målet til miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V) er å få forbudet er på plass til vinteren.

Les også: Nye dieselbiler forurenser langt mer enn de skal

– Vi foreslår at alle personbiler med dieselmotor og lastebiler som ikke har såkalt Euro 6-teknologi, ikke får lov å kjøre i visse deler av byen på de dagene der vi har høyest luftforurensning, sier hun til NRK.

Forbudet får trolig flertall i Oslo bystyre, slik det også hadde i 2012. Da sa Statens vegvesen nei, men tidligere i år vedtok Stortinget å gi kommuner hjemmel til å innføre lokale dieselforbud.

Ifølge Melby vil antall dager med dieselforbud variere fra vinter til vinter avhengig av klimatiske forhold.

Les også: Her skal det koste 200 kroner å kjøre dieselbil i sentrum

– Vi er nødt til å samarbeide med NSB og Ruter om å få et bedre kollektivtilbud på de dagene. Men det handler også om å få flere til å velge andre reisetidspunkt, få flere til å jobbe hjemme og få flere til å sykle eller gå i stedet for å ta bilen, sier miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby.

Les også: – I kaldt vær ble filtrene tettet av et voksaktig stoff, og bilene mistet motorkraften

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå