Elias Kassa er ny professor i jernbaneteknikk ved NTNU i Trondheim. (Bilde: Øystein Grue)

JERNBANEINGENIØRER

– Det forskes nesten ikke på jernbane i Norge i dag

Det vil NTNUs nye professor i jernbaneteknikk gjøre noe med.

– Det forskes nesten ikke på jernbane i Norge i dag, sånn kan det ikke fortsette, sier Elias Kassa.

Kassa ble ansatt som ny professor i jernbaneteknikk ved NTNU i mars. Etter mange år uten noen egen retning for jernbaneingeniører ved skolen, eller noen egen professor i faget, har Kassa store planer.

Nå skal det utdannes norske jernbaneteknikere igjen, sier han.

Bygger kompetanse

Så godt som alle jernbaneingeniører i Norge er over 55 år, om få år går alle av med pensjon.

Det er en hel aldersgruppe som ikke finnes, innen jernbaneingeniører, sier Kassa.

Årsaken er at det er mange år siden utbygging av jernbane har vært et tema i Norge.

– Men med store jernbaneplaner i ny Nasjonal transportplan (NTP) oppstår behovet for arbeidskraft som har vært borte lenge. Derfor ønsker jeg å bygge opp en bred kompetanse innen faget her ved NTNU, sier Kassa.

Les også: - I dag er så godt som alle jernbaneingeniørene over 55 år

Brenner for forskning

Selv om Kassa setter i gang med undervisning i faget allerede til høsten, går planene hans langt utover utdanning av jernbaneingeniører. Det han brenner for er forskning.

– Det finnes ikke noe forskning på jernbane på NTNU i dag. Om man ser rundt på andre universiteter i Norge skjer det ikke noe forskning der heller, sier han

Kassa sier det finnes noe forskning på jernbane i Norge, men at ingen ser på den norske jernbanen samlet.

Min visjon er å bygge et senter på NTNU der både masterstudenter og doktorgradstudenter kan forske, og samarbeide med hverandre, andre skoler og andre land. Jeg vil vise verden at Norge også finnes. Jeg vil sette norsk jernbaneforskning på kartet, sier han.

Les også: Lyntogplanene er lagt i skuffen

Ekspertbehov

Hvor mange jernbaneingeniører det er bruk for i Norge i årene framover, er Kassa usikker på.

Men behovet er stort. Når NTP skal realiseres er det behov for eksperter på alle plan. Planlegging, prosjektering og bygging, sier han.

I ny nasjonal transportplan skal den norske stat bruke 168 milliarder kroner på norsk jernbane. 92 av milliardene skal gå til investeringer og 76 milliarder til vedlikehold.

– Om Norge skal satse så mye er det et enormt behov for forskning. Det holder ikke at det forskes i andre land, med annet klima og miljø enn det vi har her i Norge. Skal det satses så mye penger på utbygging, må man også satser på å kvalifisere de rette folkene, og på å forske seg fram til hva som er det beste for dette landet, sier Kassa.

Les også:

Slik vil de bygge hurtigtog på stylter

Her har de brukt over 20 år på 9 kilometer tunnel

200 km/t blir maksfart i 30 år til