TUNNELER

Det blir Bertelsen & Garpestad som skal ruste opp Seimsdalstunnelen

Fylket signerer kontrakt med entreprenøren om kort tid.

Østre portal av Seimsdalstunnelen.
Østre portal av Seimsdalstunnelen. Foto: Google Maps
15. okt. 2020 - 15:49

Vestland fylke lyste ut rehabiliteringen av Seimsdalstunnelen på fylkesvei 5633 i juni, og Bertelsen & Garpestad hadde lavest pris på oppdraget med drøye 205 millioner kroner.

Ifølge Vestland fylkeskommune er Bertelsen & Garpestad nå tildelt prosjektet. Klagefristen er gått ut, og kontrakt vil bli signert om kort tid.

Seimsdalstunnelen går vestover fra Årdalstangen. <i>Illustrasjon:  Vestland fylkeskommune</i>
Seimsdalstunnelen går vestover fra Årdalstangen. Illustrasjon:  Vestland fylkeskommune

Planen er at den smale og lave Seimsdalstunnelen (1515 meter lang) skal utvides til profil T10,5 med gang- og sykkelvei. De tilstøtende delene av fylkesvei 5633 skal også utbedres. Rundt 200 meter vei på Årdalsiden og 500 meter på den andre siden er inkludert i prosjektet.

Øst for Øvre Årdal er arbeidet med Ljoteli-kontrakten på fylkesvei 53 godt i gang. Flage Maskin har denne jobben. Bertelsen & Garpestad mente de urettmessig ble avvist fra denne konkurransen, og tok tildelingen til Kofa tidligere i år. Her fikk firmaet ikke medhold.

den omstridte saken om tre andre tunneloppgraderinger på fylkesvei 53 ved Årdalstangen fikk Bertelsen & Garpestad opprinnelig kontrakten etter at Vestland fylke snudde i denne saken i juli i år.  Men i midten av september avlyste byggherren hele denne konkurransen.

I konkurranseutlysingen er fristen for ferdigstillelse av Seimsdalstunnelen satt til 31. mars 2023.

Tokagjelet er en del av fylkesvei 49 og er svært skredutsatt, men politikerne i Vestland fylke vil ikke bare satse på rassikring. Bildet er fra et ras i 2013.
Les også

Politikerne strøk setning som skulle prioritere rassikring

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.