PODKAST

Derfor produseres stadig flere biler i aluminium

Ukens podcast.

Odd Richard Valmot og Jan Moberg i ukens podcast.
Odd Richard Valmot og Jan Moberg i ukens podcast.
Eirik Helland UrkeEirik Helland UrkeJournalist / foto
28. apr. 2017 - 15:03

Stadig nye bilprodusenter tar i bruk aluminium, både for sin lave vekt og egenskaper i kollisjoner. Aluminium blir nemlig sterkere når det utsettes for deformasjon.

Det hele begynte med aluminiumsfelger, det fortsatte med motorblokker, og biler fra Tesla er bygget nesten bare i aluminium. Det hjelper mye når man skal få plass til svært tunge batterier.

Så hvilke andre fordeler finnes? Og hvorfor bygges ikke alle biler i aluminium? Vi har fått med oss teknologidirektør Hans Erik Vatne i Hydro i ukens podcast.

Lytt til ukens podcast nederst i denne saken.

Jan Moberg og Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad er begge sivilingeniører med solid teknologisk bakgrunn. Hver uke snakker de om aktuelle teknologiske temaer i TUs nye podcast Teknisk sett.

Hvis du abonnerer på Teknisk sett på iTunes eller en annen podcast-app, kan du laste ned og lytte til nye episoder hver uke. Vi legger normalt ut nye episoder torsdag ettermiddag, slik at du for eksempel kan laste den ned og høre på vei til jobben på fredager.

RSS-feed: http://feeds.soundcloud.com/users/soundcloud:users:197994369/sounds.rss

Hør de tidligere episodene: tu.no/podcast

Ukens episode:

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.