TUNNELER

Denne veistubben må bygges om før rehabiliteringen av Frøyatunnelen kan starte

Her trengs det ventelommer langs veien, og en rundkjøring må utvides.

På fylkesvei 714 på Frøya er det omtrent 300 meter vei mellom rundkjøringen og tunnelportalen.
På fylkesvei 714 på Frøya er det omtrent 300 meter vei mellom rundkjøringen og tunnelportalen. Foto: Google Maps
12. aug. 2022 - 09:04

Rehabiliteringen av Frøyatunnelen (5300 meter lang) i Trøndelag skal starte i 2023, og nå lyser fylket ut et oppdrag som er en nødvendig forberedelse for selve tunneljobben.

Det handler om noen få hundre meter av fylkesvei 714 ved nordre ende av tunnelen, fra selve tunnelportalen og til rundkjøringen der fylkesvei 716 kobler seg innpå 714 i Hamarvik på Frøya.

På denne strekningen skal det bygges to vente- og parkeringslommer for trafikken som venter mens tunnelen er stengt. Og selve rundkjøringen skal utvides med tilhørende armer, slik at trafikken som ikke skal bruke tunnelen lett kan kjøre gjennom rundkjøringen uten å bli hindret. Dessuten skal en del VA-anlegg og strøm skiftes ut.

Anslått omfang for noen av arbeidene:

  • Sprengning i linja: 200 m3
  • Masseflytting: 220 tonn
  • Asfalt: 4400 m2
  • Skilt: 12 stk
  • Lysmaster: 16 stk
  • Trekkerørstrase: 2600 m
  • Rørledningstrase: 400 m

Veien skal holdes åpen i hele anleggsperioden, siden det ikke finnes noen omkjøringsmuligheter for strekningen. Ferdselen kan unntaksvis innsnevres til ett felt i korte perioder.

Selve rehabiliteringen av Frøyatunnelen starter trolig i april 2023, og målet er at den skal være ferdig i løpet av 2024.

Startdato for dette forberedende prosjektet er satt til 30. september, og sluttfrist er 1. mars 2023.

Frist for å gi tilbud er 12. september.

Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen peker på syv effekter som Bane Nor jobber med for å oppnå allerede i år.
Les også

Dette lover Bane Nor å levere i år

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.