Den aerodynamiske traileren bruker 25 prosent mindre drivstoff enn dagens løsninger. (Bilde: MAN)

MAN CONSEPT S

Denne semitraileren bruker 25 prosent mindre drivstoff

 

Den tyske lastebilprodusenten MAN viser frem en aerodynamisk semitrailer på transportmessen IAA i Hanover, skriver Nyteknik.

Trailerens nyskapende fasong reduserer drivstoffforbruket med en fjerdedel, ifølge produsenten.

Les også: Dette er verdens lengste buss

Vindtunnel

Foreløpig er semitraileren kun en designstudie med navn Concept S.

Formen er utviklet etter omfattende testing i vindtunnel.

Concept S skal ha like liten luftmotstand som mange personbiler. Traileren med det futuristiske utseendet har en luftmotstandskoeffisient på 0,3.

For å redusere luftmotstanden er blant annet drivstofftankene kapslet inn og sidespeil er erstattet med kameraer.

Les også: Snart en milliard biler i verden

Concept S skal ha like liten luftmotstand som mange personbiler MAN

Vil skape debatt

Rektangulære, kasseformede trekkvogner er i dag dominerende på det europeiske transportmarkedet. Årsaken er regler som begrenser kjøretøyenes lengde.

Dermed velger produsentene å utforme trekkvognene på en lite areodynamisk måte for å utnytte lastevolumet maksimalt.

Utformingen gjør at 37 prosent av de europeiske semitrailernes energiforbruk går med til å overvinne luftmotstanden, ifølge MAN.

Produsenten ønsker at designstudien skal skape debatt om de europeiske reglene for lengder på semitrailere.

Les også:

Denne trikken kan kjøre uten en tråd  

Kjørte 20000 km på frityrolje

Landets raskeste drosje