Nasjonale turistveger

Denne rasteplassen skal lages for å oversvømmes

Den vil oppleve flom to ganger i året - det kan skape utfordringer under byggingen også.

Slik skal rasteplassen se ut når den er oversvømt under vår- og høstflom.
Slik skal rasteplassen se ut når den er oversvømt under vår- og høstflom. Ill: Fortunen Arkitektur
Per Helge SeglstenPer Helge Seglsten– Journalist
27. juli 2020 - 06:02

Den enkle rasteplassen som i dag ligger langs fylkesvei 610 ved Hestad kapell i Sunnfjord, skal rustes opp og innlemmes blant Nasjonale turistveger-attraksjonene. Fylkesveien går rett gjennom et vernet våtmarksområde, og rasteplass-anlegget må bygges for å tåle flom to ganger i året, stort sett hvert eneste år.

Og slik skal rasteplassen se ut utenom flomperiodene, når den er klar til bruk. Ill:  Fortunen Arkitektur
Og slik skal rasteplassen se ut utenom flomperiodene, når den er klar til bruk. Ill:  Fortunen Arkitektur

Servicebygget med toaletter og teknisk rom, skal slippe flom, og vil derfor bli bygget med gulvet på nivå med fylkesveien. Men rasteplassen med bord og benker, og en utsiktsrampe som skal gå ut i vannet, må tåle å bli oversvømt hver vår og høst.

Fortunen Arkitektur i Bergen, som har tegnet rasteplassen, har tatt høyde for dette i utforming og materialvalg. Når det er flom vil rasteplassen ofte ikke kunne brukes, men  bordene vil stikke opp av vannet, og meningen er at de da skal tydeliggjøre at området er oversvømt, og slik fortelle noe om det unike våtmarkslandskapet rasteplassen er plassert i.

Vegvesenets bilder fra stedet viser hvordan fjellblokkene som har rast ut har sklidd på et underlag av is.
Les også:

Kan ta dager å sikre rasfarlige blokker

Parkeringsavlastning

Hestad kapell, som ligger like ved, er allerede en godt besøkt attraksjon, og i nærheten ligger også en populær badeplass. Rasteplassen vil derfor bli en del av infrastrukturen for besøkende til disse stedene, og i tillegg til arbeidene på selve rasteplassen, skal også stien til kapellet rustes opp. Et bedehus som ligger på nabotomta til rasteplassen vil også nyte godt av anlegget. Området rundt bedehuset skal nemlig fikses opp, slik at det kan fungere som parkering både for rasteplassen og bedehuset, og ha plass til minst 15 biler.

I dag parkerer folk som skal til kapellet eller badeplassen i stor grad langs fylkesveien, så større parkeringskapasitet er et sterkt lokalt ønske.

Arbeidene i forbindelse med den nye rasteplassen vil blant annet bestå av grunnarbeid, asfaltering av parkeringsplass, oppgrusing av sti, bygging av servicebygg i tre og glass, opparbeiding rasteplass med benker av firkantskårne trestokker på stålbein og bord i rustfritt stål, og bygging av en utsiktsrampe i stål.

Forsikringsutbetalingene etter vannskader øker kraftig. På bildet står flere boliger i Hokksund i vannet etter at Drammenselva gikk over sine bredder sommeren 2023.
Les også:

Kraftig økning i forsikringsutbetalinger etter vannskader

Må ta hensyn til natur og miljø

Eksisterende trær og vegetasjon på og rundt rasteplassen skal bevares, og ettersom rasteplass-tomten ligger innenfor Hestad landskapsvernområde, med en viktig hekkelokalitet for fugl i området der utsiktsrampen skal bygges,  vil det bli et særlig fokus på ytre miljø i dette prosjektet.

Det vil være veldig viktig å forstyrre og ødelegge naturen i området minst mulig. I tillegg må man ta hensyn til at anleggsområdet er veldig utsatt for flom - ofte både høst- og vårflom. Det må derfor tas høyde for flom både i fremdriftsplan og under gjennomføringen av prosjektet slik at man sikrer anleggsplassen mot flomskader.

Statens vegvesen arrangerer tilbudsbefaring ved Hestad kapell 5. august, og tilbudsfristen er satt til 1. september. Vegvesenet planlegger å gjennomføre dialog gjennom forhandlinger med tre tilbydere.

Frist for ferdigstillelse er satt til 1. september 2021, men Vegvesenet opplyser i utlysningen at fristene kan bli endret dersom koronasituasjonen krever det.

Bergensbanen er stengt etter at laksefiskeren Bjarne Bolstad oppdaget skadene.
Les også:

Oppdaget store bruskader under rotur: – Fare for utglidning

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.