Flere byer i Nederland vurderer å varme opp sykkelfeltene for å få flere til å bruke dem om vinteren.
Forslaget går ut på å legge rørslynger i sykkelveiene for å samle inn varme om sommeren, for så å bruke denne varmen til å holde sykkelveiene snø og isfrie om vinteren.
I forrige uke skrev Teknisk Ukeblad hvordan svenske vegmyndigheter teste ut bruk av lagret sommervarme til å holde veier isfrie.
Les også: Disse løsningene skal få folk til å sykle enda mer
Varmelager
Konseptet er foreslått av det europeiske konsulentfirmaet Tauw i Nederland.
- Ideen går ut på å installere et system under sykkelveiene for å forhindre at is dannes om vinteren, sier Marcel Boerefijn, ingeniør i konsulentfirmaet Tauw til nyhetsbyrået AFP.
Slike geotermiske varmelagere er hyppig brukt for å varme opp eller kjøle ned bygninger. I Københavns nye bydel Nordhavnen skal det konstrueres et enormt Se Københavns nye bydel .
Mellom fem og ti prosent av sykkelulykkene i Nederland skjer på grunn av glatte veier. Løsningen vil også redusere behovet for å salte veiene.
Les også: Norge bruker hundretalls millioner på "ubrukelige" sykkelfelt
Mener kostnadene kan spares inn
Løsningen vil koste mellom 20.000 og 40.000 euro per kilometer vei, ifølge konsulentfirmaet.
.png)

Boerefijn mener utgiftene må ses i sammenheng med færre kostbare ulykker og mindre behov for salting.
Byen Zutphen øst i Nederland har satt i gang en utredning av løsningen. Provinsen Utrecht har vurderer også løsningen.
Les også:
Slik sporer du din stjålne sykkel




