INDUSTRI

Denne dronen har fire bensinmotorer og fire elmotorer

Flyr dobbelt så fort og tre ganger så lenge som Phantom 2.

Quadkopteret Yeair er utstyrt med fire bensinmotorer og fire elmotorer og måler 90x75x50 cm (lengde, bredde, høyde)
Quadkopteret Yeair er utstyrt med fire bensinmotorer og fire elmotorer og måler 90x75x50 cm (lengde, bredde, høyde) Bilde: Yeair
13. juni 2015 - 08:00

Forbedrede batterier, elmotorer og styringssystemer har bidratt til framveksten av avanserte men likevel billige droner.

Nå går tyskere veien tilbake igjen til forbrenningsmotorer:

– Dagens quadkoptere er gode, men batteriene tillater ikke nok kraft og utholdenhet. Til det trengs forbrenningsmotorer, forklarer Holger Willeke.

Han er gründer bak dronen Yeair som nå er i ferd med å utvikles og som på papiret skal levere meget gode ytelser innen bæreevne, hastighet og utholdenhet.

Les også: Dronene skal styres av piloter i andre fly

To motorer per rotor

Hver av de fire rotorene på Yeair har en 10 ccm, 1 kW totaktsmotor en 0,6 kW elmotor, med andre ord 6,4 kW samlet effekt.

Elmotorene er der for å veie opp for bensinmotorenes manglende dynamikk og tregere responstid.

Energimellomlageret er et lite 1.250 mAh litiumpolymerbatteri.

Les også: Denne kamera-dronen følger etter deg over alt

5 kg nyttelast, 100 km/t

De desidert mest populære dronene i Norge de siste par årene har vært Dji Phantom 2-serien.

Mens disse har en maksimal hastighet på cirka 50 kilometer i timen og rundt 20 minutter flytid, skal Yeair klare å fly i én time mellom hver fylling og har en oppgitt topphastighet på 100 kilometer i timen.

I tillegg til god utholdenhet, skal dronen være i stand til å bære en nyttelast på inntil 5 kg.

Quadkopteret Yeair er utstyrt med fire bensinmotorer og fire elmotorer og måler 90x75x50 cm (lengde, bredde, høyde)
Quadkopteret Yeair er utstyrt med fire bensinmotorer og fire elmotorer og måler 90x75x50 cm (lengde, bredde, høyde)

Proffmarkedet

Yeair retter seg mot et profesjonelt marked og selskapet peker på fordelene med å kunne holde tritt med objekter som beveger seg i rask hastighet og filme disse med relativt tungt utstyr.

Ifølge utviklerne er støyen på linje med sammenlignbare helelektriske droner.

De hevder også at det ikke vil være eksos som påvirker filmopptakene.

Les også: I Norge foreslås drone-grensen til 2,5 kg: I Danmark foreslås grense på 250 gram

12 000 kroner

Trioen som bygger Yeair holder til i Bad Pyrmont, 50 kilometer sørvest for Hannover.

Deres Kickstarter-kampanje har alt nådd målet om å samle inn 70 000 euro.

Det gjenstår en del utvikling, både på motorenhetene og drivstofftanken med 1,5 liter kapasitet, men de legger opp til å kunne være klar til produksjon og levering om et år fra nå.

Dronen selges for 1399 euro, cirka 12 000 kroner.

RO 2

Selv om Yeair kan være konkurransedyktig på pris, vil det nye droneregelverket i Norge trolig bidra til at farkosten ikke er særlig aktuell for forbrukersegmentet her til lands.

Les også: Disse dronene kan du snart fly uten tillatelse

Ettersom dronen veier over 2,5 kg, tomvekten er 4,9 kg, vil den ifølge Luftfartstilsynets utkast til ny forskrift om luftfartøy uten fører om bord havne i kategorien RO 2 som stiller langt strengere krav til brukerne enn RO 1 som for eksempel elektriske droner som Phantom (1,3 kg) tilhører.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.