UNDERVANNSDRONE – BLUEYE ROBOTICS

Den er ett år forsinket, men nå starter produksjonen av Blueyes undervannsdrone

Demoversjonen er allerede blitt brukt til forsking.

Blueye Pioneer er testet ut under mange ulike typer forhold.
Blueye Pioneer er testet ut under mange ulike typer forhold. (Foto: Blueye Robotics)
EKSTRA

Demoversjonen er allerede blitt brukt til forsking.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Da Blueye Robotics lanserte undervannsdronen Blueye Pioneer i 2015, hadde de som mål å sende de første kommersielle dronene ut på markedet første kvartal 2017. Deretter ble det utsatt til høsten 2017.

– Det har tatt atskillig lengre tid å komme ut på markedet enn ventet, sier administrerende direktør Erik Dyrkoren til TU.

Nå er det endelig gitt klarsignal til å masseprodusere de første dronene hos underleverandøren Flex i Polen.

Brukes med VR-briller

Dronen veier ni kilo, og kan bæres som en liten koffert. Den kan dykke ned til 150 meter, eller åtte ganger så dypt som en dykker kommer med vanlig utstyr.

Dronen kontrolleres enkelt med en videospill-lignende konsoll. Den kan også strømme høyoppløst video som brukerne kan se live med VR-briller, og få følelsen av å dykke selv.

Disse egenskapene har gjort dronen attraktiv for en kundegruppe som spenner fra privatpersoner til turistnæringen og forskere.

Totalt 650 kunder har forhåndsbestilt, noen få har trukket seg etter forsinkelsene.

– Vi begynner produksjonen forsiktig. De første kundene blir den siste testfasen før vi kan sette i gang full produksjon, sier Dyrkoren.

Poenget er å la de første kundene bruke dronene, høste erfaring og melde fra dersom det skulle oppstå feil eller lekkasjer. 

Blueye Pioneer

Utviklet av Blueye Robotics, en gründerbedrift som springer ut fra NTNU.

  • Pris: 50.000 kroner (6.000 USD)
  • Vekt: 9 kilo
  • Maks dybde: 150 meter
  • Kabelforbindelse: 75 meter (kan erstattes)
  • Batterilevetid: 2 timer (99Wh)
  • Kommunikasjon: Wifi ruter for trådløs kommunikasjon til telefon/nettbrett
  • Hastighet: 4 knop
  • Thrustere: 4x350W
  • Kamera: Full HD 1080p/30fps, vidvinkel

Sensorer:

  • Inertial Measurement Unit (IMU) 3-akset gyro og 3-akset akselerometer
  • Dybde
  • Magnetometer (kompass)
  • Temperatur
  • Trykk

– Det ville være svært kjedelig om vi sendte ut alle dronene, og så måtte håndtere et rush av reklamasjoner, sier Dyrkoren.

Selskapet har kjøpt inn deler til 1.000 droner. 

– Vi gjør klar til å bestille til enda en batch på 1.000, sier Dyrkoren til TU.

Masteroppgave

NTNU-student Lisa Graham har blant annet brukt en demoversjon til studier av toppskarv utenfor Runde. Bestanden faller dramatisk. For å forstå mer, ble droner et viktig verktøy.

Sammen med en annen student på Ocean Resources brukte Graham både en flyvende drone og en Blueye Pioneer undervannsdrone for å studere toppskarven både over og under vann.

Toppskarven dykker for å finne mat. Luftdronen ble brukt blant annet for kunne dirigere sjødronen dit toppskarven dykket.

– Undervannsdronene ble våre øyne under vann. Uten dronene ville vi ikke kunnet dokumentere det som skjedde i havet, og mangelen på fisk, sier Graham.

Ekspedisjoner

Blueye Robotics har bygget en lang rekke demo- og testversjoner. En av gründerne, Christine Spiten, tok blant annet med seg en tidlig versjon på en ekspedisjon til Atlanterhavet i 2015-2016. Etter den tid er ulike nye versjoner testet under svært varierende forhold.

Hurtigruten har blant annet gjort forsøk med en drone på MS Fram, og har bestilt droner til sine  to nye ekspedisjonsskip, MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen. Rederiet vil la gjestene få et innblikk i en skjult verden, uten å måtte ikle seg dykkerdrakt.

Blueye Robotics Pioneer testet av Hurtigrutens mannskap og passasjerer på MS Fram.

Profesjonalisering

Da Blueye-dronen ble presentert for publikum i 2015, var prisen satt til 20.000 kroner, og målgruppa var i all hovedsak privatpersoner.

Ifølge Erik Dyrkoren er prisen nå oppjustert til 50.000 kroner. Men få har trukket seg av den grunn.

– Det viser seg at de fleste som bestiller, er personer som også kan bruke dronene i næringsvirksomhet. I dag bruker de dykkere eller leier inn store ROV-er. Vi tror det er et stort næringsmarked, sier Dyrkoren.

Av de cirka 650 første bestillerne, er i overkant av 80 prosent norske.

– De øvrige befinner seg i alle deler av verden, sier Dyrkoren.

Veldig mange av dem er opptatt av miljø og bevaring av livet i havet.

Forbedringer

Blueye Robotics har fått erfare at det er lang vei fra idé og prototyp til masseproduksjon.

I siste fase må produktet designes og utformes slik at det er egnet for serieproduksjon. Alle detaljer må gjennomtenkes på nytt, testes og monteres for å se at alt henger sammen på riktig måte.

– Elektronikken skal være robust, motorene energigjerrige og effektive, og manøvreringen presis. Kommunikasjonen og bilder skal sendes i god kvalitet til nettbrett eller styrekonsoll. Det har tatt tid å få alt på plass, sier Dyrkoren.

De siste forbedringer har gått på elektronikk og å få et kamera som gir bilder med høy oppløsning og riktige farger.

– Operatøren skal føle at han eller hun har kontroll. Da kan det ikke være forsinkelser i signaler og kommunikasjon. Bildet må være godt, og dronen må reagere raskt og presist, sier Dyrkoren.

Havdata

Blueye Robotics ønsker å bidra til at en større del av jordas enorme havområder blir bedre utforsket.

Et gjennomgangstema på alle havkonferanser er hvordan kunnskapen om månen, mars og andre planeter er større enn kunnskapen om det som befinner seg under havoverflaten, som dekker 70 prosent av jordkloden.

– Dronen i seg selv vil være en plattform for å hente informasjon fra havet - i første omgang gjennom kamera, og i fremtiden også ved hjelp av andre sensorer, sier han.

Ifølge Proff.no har selskapet god likviditet, men sliter ikke så uventet med lønnsomheten og  økonomiske resultater. Dyrkoren lover imidlertid at det skal bli bedre tider framover og at investorene ikke skal angre. 

Blueye Robotics presentasjonsvideo.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå