Hurtiglader for bygg og anlegg

De har utviklet verdens første hurtiglader for byggeplassen: – Interessen er enorm

– Det er klart at det er flere som har tenkt tanken. Men det er bare vi som faktisk har bygd en, sier Jannik Stanger i EST Floattech.

I ett år har de jobbet med å utvikle den mobile hurtigladeren. Fra venstre: Trond Egil Hagnæs (salgssjef, EST Floattech), Jannik Stanger (daglig leder, EST Floattech), Knut-Anders Eidsnes Johannesen (prosjektleder, Auto-Maskin) og Lars Bjerkelund (prosjektleder, EST Floattech).
I ett år har de jobbet med å utvikle den mobile hurtigladeren. Fra venstre: Trond Egil Hagnæs (salgssjef, EST Floattech), Jannik Stanger (daglig leder, EST Floattech), Knut-Anders Eidsnes Johannesen (prosjektleder, Auto-Maskin) og Lars Bjerkelund (prosjektleder, EST Floattech). (Foto: Knut Bjørheim)

– Det er klart at det er flere som har tenkt tanken. Men det er bare vi som faktisk har bygd en, sier Jannik Stanger i EST Floattech.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Nordre Follo, Viken: Elektrifiseringen av bygge- og anleggbransjen er i full gang. Nye regler fremskynder «det grønne skiftet», og ladebehovet stiger for hver gravemaskin som bytter tennplugger med ladeplugger.

Derfor er de ansatte i EST Floattech overbevist om at det vil bli stor etterspørsel etter deres selvutviklede hurtiglader, som er designet for tunge kjøretøy og maskiner.

Den første modellen av EST Boost-charger skal være klar for bestilling allerede i januar. Batteriene fyller en halv konteiner, og samlet kapasitet for de 96 modulene er 390 kilowattimer, nok til å fullade to til tre gravemaskiner.

Alt den storvokste hurtigladeren trenger for å stå til tjeneste, er tilgang til en stikkontakt. Vanlig strømforsyning på 16 eller 32 ampere er nok. Dette kobles til på baksiden av konteineren.

Les også

Standard ladekontakter

På framsiden er det montert to DC ladepistoler av typen CCS2 (combined charging system), som passer til de fleste kjøretøy. Kabelslangene er åtte meter lange, og to kjøretøy kan lades samtidig med 150 kilowatt hver. I tillegg er det et koblingsskap hvor man kan ta ut effekt på 170 kilowatt (230/400 VAC).

Hurtiglader mobil utslippsfri byggeplass anleggsmaskiner ccs2 container frekvensomformere est floattech auto-maskin bns jannik stanger
Alle elektriske gravemaskiner og tunge kjøretøy vil kunne bruke denne multiladeren, sier Jannik Stanger. Foto: Knut Bjørheim

– Interessen er enorm. Dagens ladestasjoner er for små og trange for store kjøretøy som tippbiler, gravemaskiner og anleggsmaskiner, sier Jannik Stanger, daglig leder i EST Floattech.

Inne på kontoret til det unge selskapet på Helsfyr i Oslo møter vi også kollegene Lars Bjerkelund og Trond Egil Hagnæs. Prosjektleder Knut-Anders Eidsnes Johannesen i Auto-Maskin, som har designet styresystemet til CCS-laderne, er også til stede.

Driftsinformasjon fra hurtigladeren lagres i skyen, og som med en elbil vil feilsøking og diagnostisering kunne gjøres fra hvor som helst. Service og vedlikehold av hurtigladeren vil ofte bestå av en klassisk omstart eller programvare-oppdatering, gjetter Johannesen.

Kontraktskrav

Det er flere grunner til at EST og Auto-Maskin tror at de går en lys fremtid i møte med denne laderen. I Oslo har bystyret bestemt at alle bygge- og anleggsplasser skal være 95 prosent utslippsfrie innen 2025. Det er allerede lagt planer for over 50 helt eller delvis utslippsfrie byggeplasser i kommunen i 2021 og 2022.

Andre tettbefolkede kommuner og byer, som Bergen, Bærum, Asker, Lillestrøm og Trondheim, har også ambisiøse planer for elektrifisering av bygge- og anleggsbransjen. Dette er som kjent en sektor med alarmerende høye CO2-utslipp, og snart vil de offentlige byggherrene bruke innkjøpsmakten sin for alt den er verdt: Kan du ikke gjøre jobben uten å spre klimagasser, får du den ikke.

I Bergen pågår det i disse dager høringer for innføring av kontraktskrav for utslippsfrie byggeplasser. I Trondheim og Lillestrøm er det allerede vedtatt at kommunen vil stille krav til utslippsfrie byggeplasser de neste årene. Det er kun et spørsmål om hvor utålmodige de kan tillate seg å være.

Les også

For få el-gravemaskiner

Entreprenørene som skal realisere kommunenes grønne byggeplaner, har imidlertid en ikke ubetydelig utfordring: Det finnes ikke nok elektriske anleggsmaskiner.

Det er bestilt over 150 elektriske gravemaskiner det siste året, men de har lang leveringstid, for det produseres fortsatt ikke el-gravemaskiner på fabrikk. Foreløpig fremstilles de ved å konvertere eksisterende, bensin- og dieseldrevne maskiner.

Selv om Norge også her ligger langt framme, og Caterpillar-forhandler Pon Equipment på Skedsmokorset og Hitachi-forhandler Nasta i Larvik har bygd om flere titall gravemaskiner allerede, går ikke omstillingen fort nok. Snart ruller det dessuten hundre elektriske lastebiler på norske veier, men de fleste av dem har andre ting i lasten enn byggematerialer og -avfall.

– Dette kommer til å endre seg dramatisk de neste årene, fastslår Trond Egil Hagnæs, salgssjef i EST Floattech.

Han tror markedet for den nye hurtigladeren er større enn bygge- og anleggsbransjen. Transportselskaper så vel til sjøs som på land vil ha nytte av lett tilgjengelig kraft, mener Hagnæs.

Hurtiglader mobil utslippsfri byggeplass anleggsmaskiner ccs2 container frekvensomformere est floattech auto-maskin bns jannik stanger
Bygd for bygg og anlegg: Den får ikke plass i lomma, men mobil er den. Alt den 20 fot lange kraftpakken trenger for å lades, er et vanlig strømuttak. Foto: Knut Bjørheim

96 litiumbatterier

Etter en presentasjon på Helsfyr-kontoret begir vi oss ut på landeveien. Nærmere bestemt til Ytre Enebakk, hvor det som skal være verdens første hurtiglader i sitt slag, nærmer seg ferdigstillelse. De mekaniske tilpasningene foregår hos BNS (Birkeland, Nærland og Strandli), et firma som driver med utleie, opplag og ombygging av konteinere. Fremtiden er i boks heter det der.

Den hvitlakkerte, 20 fot lange ladeboksen til EST Floattech er rullet ut av verkstedet for anledningen.

Selv ikke daglig leder Jannik Stanger har sett hjertebarnet på dette stadiet. Han spinner rundt for å observere konteineren fra alle hold, mens han opprømt forklarer hva som er hva. Fra funksjonen til de fem pinnene i ladekontakten til hva som skal inn i det oransje skapet til venstre. Deretter smetter han inn i selve konteineren, hvor han åler seg mellom høye batteritårn og en skaprekke som blant annet inneholder frekvensomformerne.

– Jeg er veldig fornøyd med disse, sier han og kjenner på en av de 96 batterimodulene fra Amita.

Når de siste installasjonene er på plass i konteineren, skal prototypen gjennom et testregime før produktet kan lanseres for fullt på nyåret, forklarer Stanger.

Les også

Pris: Cirka 2–4 millioner

Det er meningen at ladeboksen både skal kunne leies og eies. Prisen for å få akkurat denne modellen til odel og eie, vil ligge på rundt fire millioner kroner, opplyser Stanger.

Hurtiglader mobil utslippsfri byggeplass anleggsmaskiner ccs2 container frekvensomformere est floattech auto-maskin bns jannik stanger
Den ene langveggen i konteineren er dekket av taiwanske litium-ionebatterier fra gulv til tak. De 96 modulene er fordelt på seks sammenkoblede strenger à 65 kWh. Foto: Knut Bjørheim

– Det er en veldig god deal, skyter salgssjef Hegnæs inn og ramser opp alle fordelene man får ved å eie en EST Boost-charger. Han insisterer på at investeringen vil være raskt inntjent.

– En 150 kilowatts ladesøyle koster rundt én million alene, istemmer Stanger.

EST-sjefen ser for seg at entreprenørene vil plassere konteineren på et strategisk sted på byggeplassen, hvor de ulike kjøretøyene kan komme lett til hver gang de trenger en energiboost. Med progresjonspresset som ofte råder på en byggeplass, er det ikke tid til langsom lading.

Når byggeoppdraget er utført, løftes hurtigladeren opp på et lasteplan som en hvilken som helst konteiner og fraktes til neste byggeplass. Det eneste man må huske på før man kjører, er å trekke ut kontakten.

Kan unngå effekttariff

En annen fordel med en hurtiglader av denne typen er at byggherre og entreprenør kan slippe å bygge en midlertidig trafostasjon, noe som ofte er nødvendig for større byggeprosjekter der 63 ampere, som er grensa for meldeplikt, ikke er tilstrekkelig. Med alt det innebærer av søknader, innkjøp og arbeid.

– Dette tar som regel tid du ikke har. Og etterpå blir det sannsynligvis revet igjen, for dagens bygg trenger ikke så mye energi, påpeker Stanger.

Hurtiglader mobil utslippsfri byggeplass anleggsmaskiner ccs2 container frekvensomformere est floattech auto-maskin bns jannik stanger
En stor fordel med en mobil hurtiglader som denne, er at utbyggere kan unngå effekttariff, mener Knut-Anders Eidsnes Johannesen. Foto: Knut Bjørheim

Prosjektleder Lars Bjerkelund mener at EST-laderen kan bidra til at byggherrer og entreprenører slipper å betale effekttariff til nettselskapene. Denne avgiften utløses og er like høy selv om man bare overskrider terskelen en time i måneden, argumenterer han.

– Da er det bedre å ha et energilager som kan fylles opp med lav effekt om natta, sier Bjerkelund.

Jannik Stanger kan røpe at hurtigladeren deres har pirret nysgjerrigheten til flere av nettselskapene. «Alle de store» har tatt kontakt, hevder han.

– Det er klart at det er flere som har tenkt tanken om å utvikle en hurtiglader av denne typen. Men det er bare vi som faktisk har bygd en, sier han.

Les også

Stor spenning

Selskapet har brukt halvannet år på å utvikle den mobile ladestasjonen. EST Floattech er egentlig et nederlandsk batteriselskap (EST står for energy storage technology), og Oslo-avdelingen startet opp som et rent distribusjonsledd i 2017. Ett år senere, da Bellona og Oslo kommune gikk i bresjen for å bygge om gravemaskiner til elektrisk drift, bestemte de seg for å utvide virksomheten.

– Kommunen nærmest tryglet oss om å bygge en mobil hurtiglader, påstår Jannik Stanger.

Nybrottsarbeidet har bydd på en del utfordringer, og særlig prosjektlederne Bjerkelund og Johannesen har hatt mye å bryne seg på. De trekker blant annet fram spenningsvariasjonen, som ved lading av tunge kjøretøy må kunne svinge fra 200 til 800 volt, ikke 280–500, som er det vanlige for personbiler.

Hurtiglader mobil utslippsfri byggeplass anleggsmaskiner ccs2 container frekvensomformere est floattech auto-maskin bns jannik stanger
Konteineren inneholder også et vanlig byggestrømskap for kraner, pumper og annet elektrisk utstyr. Foto: Knut Bjørheim

Følgelig må man ha spenningsomformere som tåler de store spenningsvariasjonene, og en batteribank kan kompensere for de store effektvariasjonene.

– Hjernen i energistyringen, PMS-en, består av en rekke kontrollsystemer og var mest utfordrende å utvikle. Vi forhørte oss med flere ladeoperatører underveis, men i Norge finnes det få eller ingen som jobber med utvikling av selve laderne, sier Johannesen i Auto-Maskin.

Av den grunn måtte teamet henvende seg til utlandet for å finne komponenter og testutstyr til den nye CCS-hurtigladeren.

– Det er jo ingen som har lagd noe som dette før, sier Bjerkelund.

Brannsikkerhet

Med effekt på 150 kilowatt på hvert ladepunkt og 390 kWh batterier sier det seg selv at anlegget må sikres mot varmegang og brann. Vegger, dører og tak er isolert med doble gipsplater og fem centimeter isolasjon, slik at en eventuell brann ikke skal kunne trenge gjennom skroget de første 60 minuttene. Dermed er konteineren godkjent for både utendørs og innendørs bruk.

– Snifferne våre vil si ifra lenge før det kommer så langt, sier Jannik Stanger og sikter til gass-sensorene som er utplassert i konteineren.

Dersom de oppdager brennbare gasser, vil eksplosjonsfare unngås ved at ventilasjonsspjeldene med vifter åpner seg. Hvis det derimot skulle oppstå brann på annet utstyr, vil spjeldene lukke seg og holde brannen inne i konteineren.

Selv om litiumbatterier er mer brannfarlige enn blybatterier, skal det svært mye til før de antenner. Under vanlig drift vil temperaturen i konteineren reguleres av et lukket air condition-anlegg som sørger for kald luft til battericellene og frekvensomformerne, og eventuelt varme når det er kuldegrader ute og stasjonen ikke er i bruk. Så lenge elektronene er i bevegelse, vil det sjelden være behov for oppvarming.

«Luksus-utgave»

Når BNS-folkene har installert de siste komponentene og sveiset de siste skjøtene, gjenstår bare testene som skal verifisere at produktet er hundre prosent trygt og fungerer etter hensikten. Deretter skal konteineren fraktes til Oslo, hvor det vil bli visning på en av kommunens byggeplasser.

Oslo Kommune er en pådriver for elektrifisering av bygge- og anleggsbransjen og har støttet ladeprosjektet med én million kroner. Resten er lånefinansiert.

– Vi ønsker ikke å fremstå sytete, men vi synes det synd at ikke Enova gir støtte til utvikling av ladeløsninger. Det grønne skiftet er avhengig av elektrifisering av kjøretøy. Det innebærer også mulighet for hurtiglading på byggeplasser, poengterer Trond Egil Hagnæs.

Salgssjefen erklærer at målet er å selge ti enheter av EST Boost-charger allerede i 2021. Selskapet tilbyr også mindre modeller av hurtigladeren, blant annet en med 181 kWh batterieffekt og én CCS hurtiglader på 150 kW i en 10 fots konteiner. Løsningen kan i praksis tilpasses den batterikapasiteten som måtte være ønskelig.

Selskapet har også utviklet rene batteribanker (EST Powerbank) som kan trekkes med vanlig biltilhenger.

– Det vi har her, er luksusutgaven. Det er ikke alle som trenger så mye kraft, slår Jannik Stanger fast før en utålmodig gaffeltruck fra BNS kommer og skyver konteineren inn på verkstedet igjen.

Les også

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå