BRUER

Danske Ommen leder i konkurransen om Bømlabrua og Stordabrua

Consolvo har også gitt pris på oppdraget, men er en del dyrere.

Bømlabrua har kritiske skader på bærekablene på grunn av fuktighet.
Bømlabrua har kritiske skader på bærekablene på grunn av fuktighet. Foto: Vestland fylkeskommune
30. aug. 2022 - 15:25

I mars i år ble det klart at konkurransen om å rehabilitere Stordabrua og Bømlabrua snart skulle ut i markedet.

Det haster litt med avfukting av bærekabel og utbedring av eksisterende avfuktingsanlegg for de to bruene. Stordabrua er Vegvesenet sin, mens Bømlabrua eies av Vestland fylke. Bruene skal repareres i samme kontrakt, mens de to eierne deler på utgiftene og Vegvesenet står som byggherre. 

Etter første utlysing av oppdraget kom det inn tilbud på tilbud på jobben, men ingen av tilbyderne ble kvalifisert, ifølge Vegvesenet.

10. juli ble oppdraget lyst ut på nytt. Nå er fristen ute, og disse to har gitt pris: 

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Ommen 227.803.348
Consolvo 239.757.301

NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

Danske Ommen, basert i Rødekor i søndre Jylland, har etter sin egen hjemmeside å dømme bred og lang erfaring med denne typen oppgaver, og har blant annet jobbet på Hardangerbrua.

Oppstart på kablene på Stordabrua blir etter planen 15. mars 2023 og oppstart på kablene på Bømlabrua blir 15. mars 2024.

Frist for ferdigstillelse er 30. september 2024.

Nye Tana bru i Finnmark ble åpnet i 2020, og er blant bruene som inngår i oppdraget.
Les også

Rambøll kapret ny kontrakt

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.