Når produksjonen av den nye plug-in-hybriden Fisker Karma starter neste år, blir det trolig på Valmet-fabrikken i Finland. (Bilde: Fisker Automotive)
Fisker Karma er en firedørs sedan med mer plass enn Tesla Roadster, men omtrent de samme prestasjonene. (Bilde: Fisker Automotive)
Slik vil det se ut når du om et par år blir forbikjørt på motorveien av en elbil. (Bilde: Fisker Automotive)
Det er vanskelig å ikke ta i bruk adjektivet "futuristisk" for å beskrive interiøret på Fisker Karma. (Bilde: Fisker Automotive)
Instrumentene i Fisker Karma gir deg oversikt over lading, drivstoff og rekkevidde. (Bilde: Fisker Automotive)

«Dansk» super-elbil kan bli finsk

Foreløpig er det kun en intensjonsavtale Fisker Automotive og Valmet Automotive har inngått.

Målet er imidlertid å i løpet av noen måneder bli enige om en avtale som innebærer at Fisker Karma skal produseres på Valmet-fabrikken i Finland.

Nordisk tilknytning

– Valmet tilbyr den kvaliteten og farten som er nødvendig for at vi skal nå våre produksjonsmål. Ettersom vi forventer at mer enn halvparten av bilene blir solgt utenfor Nord-Amerika, er Valmet et ideelt sted for å få internasjonalt fotfeste, sier direktør Henrik Fisker i Fisker Automotive i en pressemelding.

Selskapet holder til i California i USA, men har fra før sterk nordisk tilknytning ettersom grunnleggeren Henrik Fisker er dansk.

I krig med Tesla

Fisker Karma ble lansert i januar i år. Med sin elmotor og sportsbilprestasjoner, ble den raskt pekt ut som en konkurrent til hittil mer kjente Tesla Roadster.

Og nettopp Tesla Motors var oppdragsgiveren til bildesigneren Henrik Fisker. Han skulle tegne en fire-seters sedan for Tesla.

Nå pågår det en rettslig konflikt der Tesla hevder at Fisker stjal bedriftshemmeligheter og saboterte utviklingen av deres nye modell parallelt med at han utviklet sin egen Karma og etablerte et nytt eget firma.

Les også: Rå krangel om elbildesign

Gode prestasjoner

Uavhengig av hva som skjer i rettssalene, er det utvilsomt at Fisker Karma blir en sterk konkurrent for noen hver ute på veiene.

Karma er en plug-in-hybrid med en drivlinje utviklet av Quantum Technologies eksklusivt for Fisker Automotive. Den har fått navnet Q Drive og består av en liten bensinmotor som driver en generator, som i sin tur lader litiumbatteripakken.

Akselerasjon oppgis til under seks sekunder på 0 til 100 km/t. Toppfarten er 200 km/t i såkalt sportsmodus og 150 km/t i mer miljøvennlig modus, såkalt stealth mode.

Skal ta ledelsen

Målet til Fisker er å starte serieproduksjon neste år. De første bilene skal leveres til Nord-Amerika i fjerde kvartal 2009, mens det europeiske markedet må vente til 2010.

Målet er å produsere 15.000 biler i året på Valmets fabrikk i Uusikaupunki på Finlands sør-vestkyst.

– Markedet for miljøvennlige elbiler spås å vokse veldig raskt. Vi er stolte over å være i «pole position» i denne utviklingen, sier direktør Ilpo Korhonen i Valmet Automotive.

Ifølge ham kan elbiler og hybridbiler bli et nytt satsingsområde for Valmet.

Produserer for Porsche

Finnene har bevist at de kan kunsten å produsere høyteknologiske sportsbiler for kresne oppdragsgivere. I dag blir både Porsche Boxter og Porsche Cayman produsert i Uusikaupunki. Det er i alt blitt produsert over 200.000 porscher hos Valmet.

Fabrikken ble etablert gjennom et samarbeid mellom finske Valmet og svenske Saab-Scania i 1968. Da var målet å produsere Saaber for det finske markedet. Både Saab 95, 96, 99, 90, 900, 9000 og 9-3 ble laget der.

I 1995 ble selskape omdøpt til Valmet Automotive og Valmet tok eierskapet alene. I løpet av 38 års drift er det produsert over én million biler på fabrikken.



Rå krangel om elbildesign