PROSJEKTERING

Cowi doblet resultatet i 2020 - sikter mot 2 milliarder i omsetning i år

Det ble rekordresultater for Cowi i 2020, og det uten lønnskutt, permitteringer eller oppsigelser, skriver selskapet i en pressemelding.

Marius Weydahl Berg har opplevd en eventyrlig reise i COWI siden han inntok sjefsstolen i 2018.
Marius Weydahl Berg har opplevd en eventyrlig reise i COWI siden han inntok sjefsstolen i 2018. Foto: Ragnhild Heggem Fagerheim / COWI.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
17. mars 2021 - 10:24

Omsetningen til COWI ender på 1,959 mrd. kroner, med en EBIT-margin på 7 prosent mot 3,7 prosent i 2019. Gjennom sine tre år som administrerende direktør, har Marius Weydahl Berg løftet resultatet fra 14 millioner kroner i 2017 til 138 millioner i 2020. Gode resultater til tross, det viktigste for Berg har likevel vært å opprettholde sysselsettingen i usikre tider.

– Hovedårsaken til de historiske resultatene er god prosjektgjennomføring i alle ledd med fokus på prosjektledelse og reduksjon av prosjekttap. Vi har heller aldri vært tettere på kundene våre. Det har vært viktig for å sikre fremdrift, skape trygghet rundt nye digitaliserte arbeidsprosesser og unngå unødvendige forsinkelser i prosjektene. Dette ser vi at også har ført til økt kvalitet og kundetilfredshet, sier administrerende direktør Marius Weydahl Berg.

Også globalt har COWI levert rekordtall. Det danske konsernet kunne vise til en forbedret bunnlinje med 65 prosent, altså 482 MNOK. Topplinjen ble redusert med tre prosent, til 8,737 mrd. NOK. Globalt styrket COWI ordrereserven med åtte prosent, tilsvarende 450 MNOK, til 5,027 mrd. NOK ved årsskiftet.

Administrerende direktør Gunvald A. Mortvedt sier at det er svært viktig for hele næringen å kunne levere hydrogenfergene fra et norsk verft og med mange norske leverandører.
Les også

Hydrogenferger bygges i Norge: – Viktigere enn folk er klar over

Flyter på sterk ordrereserve

Til tross for rekordgode tall for ingeniørselskapet i 2020, er Weydahl Berg bekymret for de langvarige konsekvensene av pandemien. Ved inngangen til 2021, har COWI drøye tre milliarder kroner i ordrereserve.

– Inngangen til 2021 er preget av usikkerhet, da vi ser en større treghet i markedet og at prisene presses. Det er bekymringsverdig i en bransje med allerede små marginer. Vi har i stor grad prestert gode resultater basert på bygg- og anleggsprosjekter vunnet før pandemien slo ut, forteller han.

COWI er et av Norges største rådgivende ingeniørselskap. De prosjekterer blant annet Nytt Stavanger Universitetssykehus, Nye Regjeringskvartalet, Fornebubanen, Ny Vannforsyning i Oslo, for å nevne noen av de mer kjente prosjektene i Norge.

Kinesiske Byd Dolphin var blant modellene som sendte salget oppover, et typisk eksempel på at elbilkundene foretrekker ikke alt for små SUV-er.
Les også

Enorme forskjeller i interessen for elbiler

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.