Den elektriske versjonen av Toyota RAV4 ble vist fram i LA denne uka. Den skal på markedet i 2012. (Bilde: Toyota)

Comeback for elektrisk RAV4

Den nye RAV4 EV ble vist fram for første gang på bilmessen i Los Angeles som startet denne uken.

Planen er å sette 35 prototyper i trafikk i diverse demonstrasjons- og evalueringsprosjekter neste år. Deretter, i 2012, skal elversjonen av SUV-en ut på markedet, forteller Toyota .

Elbilen er den første konkrete resultatet av det nylig inngåtte samarbeidet mellom Toyota og Tesla.

Les også: Tesla og Toyota går sammen

Elektrisk A-klasse med Tesla-drivlinje

Ur-RAV4 EV fra 1997

Men selv om Toyota altså får bidrag til den elektriske drivlinja fra Tesla i den nye RAV4 EV, har de klart det samme på egen kjøl tidligere.

Allerede i 1997, motivert av Californias utslippskrav, kom Toyota med første generasjon el-RAV4. Den hadde nikkelmetallhydridbatteri som ga den en rekkevidde på 80-110 miles (129-177 km).

Ifølge Toyota ble 1 484 eksemplarer av denne solgt eller leaset ut i USA, og det er fortsatt 746 slike elbiler på veiene.

Samme rekkevidde

Og kanskje vel så interessant: RAV4 EV anno 2012 vil ikke få bedre rekkevidde enn 1997-modellen. Toyota oppgir 100 miles (161 km) på den ferdige bilen, som altså plasserer den i samme kategori som de fleste andre elbiler som er eller snarlig skal lanseres.

Litiumionebatteriet på demonstrasjonsbilen har rundt 35 kWh tilgjengelig energi. Ettersom Tesla står som leverandør av drivlinja, er det grunn til å tro at demobilen har den samme batteripakken basert på sylinderformede celler som benyttes i Roadster.

Samtidig understreker Toyota at det er mange større og mindre detaljer på den kommende produksjonsversjonen som ikke er bestemt. Herunder batteristørrelse, pris og produksjonsvolum.

Det dysses ikke akkurat ned at Tesla har hatt en finger med i utviklingen av nye RAV4 EV.

NUMMI

Det var i mai at Tesla og Toyota inngikk samarbeid om framtidig utvikling av elbiler, komponenter og produksjonsprosesser.

Som en del av samarbeidet, overtok Tesla den tidligere toyotafabrikken NUMMI i Fremont, California.

Her skal Tesla produsere den kommende familie-elbilen Model S og framtidige modeller.

Det enorme anlegget i seg selv har kapasitet til en halv millioner biler i året, men skal innledningsvis settes opp for 20 000 biler og 1 000 ansatte.

NUMMI-fabrikken, New United Motor Manufacturing, Inc, ble satt opp i 1984 av General Motors og Toyota i fellesskap på tomta der GM hadde hatt en fabrikk i 22 år fra før.

Les også: Her er Teslaens bestefar

Måten batteri og kraftelektronikk er integrert, eller snarere ikke integrert, i bilen, tydeliggjør at dette er en demonstrasjonsbil. Toyota sier selv at de har en del engineering igjen før bilen er klar for butikkene.