Den nye RAV4 EV ble vist fram for første gang på bilmessen i Los Angeles som startet denne uken.
Planen er å sette 35 prototyper i trafikk i diverse demonstrasjons- og evalueringsprosjekter neste år. Deretter, i 2012, skal elversjonen av SUV-en ut på markedet, forteller Toyota .
Elbilen er den første konkrete resultatet av det nylig inngåtte samarbeidet mellom Toyota og Tesla.
Les også: Tesla og Toyota går sammen
Elektrisk A-klasse med Tesla-drivlinje
Ur-RAV4 EV fra 1997
Men selv om Toyota altså får bidrag til den elektriske drivlinja fra Tesla i den nye RAV4 EV, har de klart det samme på egen kjøl tidligere.
Allerede i 1997, motivert av Californias utslippskrav, kom Toyota med første generasjon el-RAV4. Den hadde nikkelmetallhydridbatteri som ga den en rekkevidde på 80-110 miles (129-177 km).
Ifølge Toyota ble 1 484 eksemplarer av denne solgt eller leaset ut i USA, og det er fortsatt 746 slike elbiler på veiene.
Samme rekkevidde
Og kanskje vel så interessant: RAV4 EV anno 2012 vil ikke få bedre rekkevidde enn 1997-modellen. Toyota oppgir 100 miles (161 km) på den ferdige bilen, som altså plasserer den i samme kategori som de fleste andre elbiler som er eller snarlig skal lanseres.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Ny eksportsatsing: En vitamininnsprøyting for norsk helsesektor](https://images.gfx.no/1000x333/2844/2844061/INNO_BioTech_1.267.1.jpg)
Litiumionebatteriet på demonstrasjonsbilen har rundt 35 kWh tilgjengelig energi. Ettersom Tesla står som leverandør av drivlinja, er det grunn til å tro at demobilen har den samme batteripakken basert på sylinderformede celler som benyttes i Roadster.
Samtidig understreker Toyota at det er mange større og mindre detaljer på den kommende produksjonsversjonen som ikke er bestemt. Herunder batteristørrelse, pris og produksjonsvolum.
NUMMI
Det var i mai at Tesla og Toyota inngikk samarbeid om framtidig utvikling av elbiler, komponenter og produksjonsprosesser.
Som en del av samarbeidet, overtok Tesla den tidligere toyotafabrikken NUMMI i Fremont, California.
Her skal Tesla produsere den kommende familie-elbilen Model S og framtidige modeller.
Det enorme anlegget i seg selv har kapasitet til en halv millioner biler i året, men skal innledningsvis settes opp for 20 000 biler og 1 000 ansatte.
NUMMI-fabrikken, New United Motor Manufacturing, Inc, ble satt opp i 1984 av General Motors og Toyota i fellesskap på tomta der GM hadde hatt en fabrikk i 22 år fra før.
Les også: Her er Teslaens bestefar