GANGBRU: For første gang kan man nå gå tvers over Hardangerfjorden. En midlertidig arbeidsplattform er nå ferdig og blir stående nesten til broen er klar til åpning. (Bilde: Geir Brekke)

Catwalk over Hardangerfjorden

  • Bygg

Hardangerbrua

Erstatter dagens ferjeforbindelse mellom Bruravik og Brimnes. Broen får et hovedspenn på 1310 meter og en totallengde på 1380 meter. Seilingshøyden blir 55 meter. Tårnene rager 200 meter opp. Prisen er beregnet til 2.3 milliarder kroner. Byggestart var i mars 2009, brua skal være ferdig i løpet av 2013.

Det er en midlertidig arbeidsplattform som i går ble ferdigstilt.

Det er plater av stålnetting som er sveiset sammen og som i de kommende månedene blir arbeidsplassen til de som spinner de bærende kablene.

Mest spenstig under bakken

En milepæl

Selv om forbindelsen er midlertidig, er det en milepæl som nå er markert.

Fra september og fire måneder framover blir de to hovedkablene spunnet. De får en diameter på 60 cm og består av tusener av ståltråder med en diameter på 6 mm. Når kablene er spunnet blir det lagt en plastmantel rundt, hvor varmluft skal senke duggpunktet. Det gir langt bedre rustbeskyttelse og byr på store vedlikeholdsmessige fordeler.

– Det er en ganske ny beskyttelse som har blitt ettermontert på noen bruer i utlandet, men aldri før blitt montert fra starten her i Norge, sier prosjektleder Øivind Søvik i Statens Vegvesen.

Brukasser på vei

Når kablene er ferdige blir det montert hengestag som skal holde brukassen. Brukassen er nå under produksjon i Shanghai.

– Vi regner med at brukassen blir montert i løpet av neste sommer. De blir fraktet med skip, og heist direkte opp fra skipet og festet til stagene.

Catwalken som nå er klar hviler på ti kabler som er spent fra side til side over fjorden. Den blir en av de siste midlertidige konstruksjonene som blir fjernet før brua blir ferdig og klar til åpning – etter planen i 2013.

Ja til bro, nei til kraftlinjer