Byggingen av denne skyskraperen med 200 etasjer starter i sommer. (Bilde: Broad/Skjermdump)

SKY CITY ONE

Bygger verdens høyeste hus på 90 dager

 

Denne sommeren begynner byggingen av verdens høyeste hus i Kina.

Bygningen blir 838 meter høy og skal romme 100.000 mennesker.

Når bygningen står ferdig, vil den være 10 meter høyere enn Burj Khalifa i Dubai, som i dag har verdensrekorden, skriver Nyteknik.

Les også: Bergen får verdens høyeste trebygg

4450 leiligheter

Bak byggingen står selskapet Broad Sustainable Construction, som nylig har fått tillatelse til å sette opp mastodonten.

Over 200 etasjer vil utbyggerne bygge 4450 leiligheter, skoler, forretninger og arbeidsplasser.

Bygningen skal settes sammen av utelukkende prefabrikerte elementer, og det skal kun ta tre måneder, ifølge Treehugger.com.

19000 arbeidere vil være engasjert i byggeprosjektet.

– Bærekraftig

Hvorfor skal man bygge verdens høyeste bygningen midt ute på et jorde i Changsha i Kina? spør treehugger.com.

Utbyggeren svarer med at det er den mest bærekraftige måten å huse en voksende befolkning på.

Sky City-konseptet deres skal bidra til drastisk å redusere hver innbyggers arealbruk, samt å redusere CO2-utslippene fra transport. Utbyggeren mener dette er fremtiden for kinesisk byutvikling.

Les også: Bygget studentbolig på 8,8 m2

Utbyggeren ønsker å spare areal og utslipp med byggeprosjektet. Broad/Skjermdump

Vertikal avstand

Selskapet ønsker å bytte ut horisontal avstand mellom mennesker med vertikal avstand.

Ved å bruke heiser for å komme seg på skole, jobb eller å handle, sparer man både tid og areal, er selskapets filosofi. Heiser er også et av de mest energieffektive transportmidlene vi har, ifølge selskapet.

Bygningen skal også inneholde en nær 10 kilometer lang rampe som slynger seg oppover bygningen som en alternativ transportmåte til husets 92 heiser.

Lavere CO2-avtrykk

Landskapsarkitekt Gunnar Vatnar har sammen med kollega Tom Kristian Berger tatt til orde for bygging av hus med opp til 50 etasjer i Oslo.

Vatnar mener det er langt mer miljøvennlig å bygge høyt.

– Generelt har byer som bygger høyt lavere CO2-avtrykk per innbygger enn byer som bygger lavt, sier han, men understreker at han ikke kjenner til hvordan dette regnestykket vil slå ut for Sky City-konseptet i Kina.

– Vi heier på at kineserne går bort fra privatbilisme. De må gå mer i retning av New York enn Los Angeles, sier han og sikter til de to vidt forskjellige modellene for byutvikling som kjennetegner de to amerikanske byene. New York er i stor grad høy og kompakt, mens Los Angeles er lav og spredt ut over et enormt område.

Vind og skygge

Argumentene mot å bygge høyt handler ofte om at bygningene skaper enorme skyggeflater og påvirker vindforholdene. Vatnar mener de negative virkningene kan reduseres med utforming av byggene.

– Hvis et høyt hus gir mer enn det tar, bør det realiseres. Ved å bygge høyt, kan vi motvirke en videre byspredning, sier han.

– Utfordringene med vind kan håndteres med avrundede hjørner og utformingen av sokkelen, sier han.

Han mener debatten om høyhus i for stor grad er preget av følelser og ikke rasjonelle argumenter. Landskapsarkitekten viser til Malmø, der byggingen av den 190 meter høye skyskraperen Turning Torso skapte lokalt rabalder i 2001. I dag er byens innbygger i stor grad stolte av bygningen, mener han.

I Oslo mener han at flere kunne fått mulighet til å bo sentralt dersom vi hadde bygd høyere.

– Vi kunne fått en by der flere kunne gått og syklet. Folk kunne bodd der ting skjer, enten det dreier seg om jobb eller kulturliv. Det handler ikke om å tvinge folk til å bo i blokk, men om å la flere av dem som vil kunne bo i sentrum, sier han.

Les også:

Ny hytte for 62000 kroner  

Se utsikten fra nye World Trade Center  

Denne hytta kan du ta med på tur