ferger

Bygger nye kaianlegg for den nye Randsfjordferja

I vinter begynner Innlandet fylkeskommune å bygge nye kaianlegg ved Horn og Tangen. Kaiene blir tilpasset den nye ferga som skal settes inn på Randsfjorden neste høst.

Den nye Randsfjordferga blir bygget i Nederland og fraktet i deler til Randsfjorden, der den blir satt sammen og sjøsatt.
Den nye Randsfjordferga blir bygget i Nederland og fraktet i deler til Randsfjorden, der den blir satt sammen og sjøsatt. Illustrasjon: Knut Lomsdalen
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
18. nov. 2020 - 16:14

Innlandet fylkeskommune har akkurat lyst ut oppdraget med å bygge nye kaianlegg på begge sider av Randsfjorden. Entreprenørene har frist til 21. desember med å regne på jobben og levere dokumentasjon, opplyser fylket i en pressemelding.

Slik tenkte Acciona at noen av bruene på E6-strekningen skulle se ut da selskapet hadde hånd om prosjektet. Nye Veier avsluttet samarbeidet med Acciona i 2023.
Les også:

Nådeløs dom over Nye Veier: – Vi beklager på det sterkeste

Første innlandsferge på strøm

Dagens ferge som trafikerer Randsfjorden er over 70 år gammel og må skiftes ut. Neste høst blir ei ny ferge, som skal gå på strøm, satt inn i sambandet.

På begge sider av fjorden blir det nye tekniske bygg, ny belysning og signalanlegg, og bedre adkomst fra fylkesveiene. Ladestasjonen blir på Tangen, ved Bjoneroa.

Den nye båten blir bygget i Nederland og fraktet i deler til Randsfjorden, der den blir satt sammen og sjøsatt. Randsfjorden er den eneste innsjøen i Norge som har helårs fergedrift.

Forsvarsminister Tore O. Sandvik, er sammen med  statssekretær Marte Gerhardsen, under presentasjonen av regjeringens dronestrategi denne uken. Droner vil være sentralt også for Norges kommende fregatter.
Les også:

Mulig at Norge dropper å kjøpe helikoptre til nye fregatter

Montering på Horn

På begge sider av fjorden blir det nye og bredere kjørebruer, som passer til katamaran-ferga som kommer til sommeren. De gamle tekniske husene på Horn og Tangen skal rives og erstattes av nye, tekniske bygg.

Den nye båten blir satt sammen og til slutt sjøsatt på Horn. Der skal entreprenøren som får kontrakten også fjerne den gamle slippen og bygge en ny.

En illustrasjon av de nye norske ubåtene av typen 212CD.
Les også:

Fortsatt ukjent hva totalsummen for Norges nye ubåter blir

Bedre tilrettelagt på kaiene

Det midlertidige monteringsområdet på Horn blir senere gjort om til snuplass for buss. Dermed blir det lettere for bussen å slippe passasjerer av og ta på nye, på en trygg måte.

Venteskuret som er ved fylkesvei 34 i dag, blir flyttet til den nye holdeplassen. På begge fylkesveiene blir det også nye veilys på strekningene nærmest avkjørslene til fergeleiene. Dette er også et tiltak som gir bedre trafikksikkerhet for trafikanter som skal og fra fergestedene.

K9 artilleriskyts under testing og verifisering utenfor Elverum.
Les også:

Kjøper inn nye artilleriskyts til Finnmark

Arbeidet må gjøres fra lekter

– Vi er spent på hvor mange tilbud vi får på dette litt spesielle byggeoppdraget, sier byggeleder Knut Lomsdalen i Innlandet fylkeskommune.

– Det er ikke ofte vi bygger kaianlegg i Innlandet. Men vi regner med at interesserte innlandsfirmaer kanskje knytter til seg fagfolk som har spesialkunnskap om kaianlegg. Oppdraget omfatter både vanlig bygging med tre, stål og betong, elektro-installasjoner og pæling og annet arbeid fra lekter på vannet. En del arbeid må også utføres under vann av dykkere, sier Lomsdalen.

Norske tog har bestilt 36 nye lokaltog, som blant annet skal erstatte de gamle 69-togene på Østlandet.
Les også:

Forsinkelse på forsinkelse på forsinkelse for nye lokaltog

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.