INDUSTRI

Bygger LNG-skip for fiskefôr

FABRIKKFRAKTER: NSK Shipings fiskefôrskip skal hente fôr ved BioMarins farbrikker og levere til oppdrettere langs kysten.
FABRIKKFRAKTER: NSK Shipings fiskefôrskip skal hente fôr ved BioMarins farbrikker og levere til oppdrettere langs kysten. Bilde: Harald M. Valderhaug; NO-6050 Va
Tore Stensvold
28. sep. 2010 - 14:44
Vis mer

Det lille rederiet NSK Shipping med kontorer på Myre i Vesterålen og Tromsø satser på miljøvennlig framdrift. Det blir verdens første i sitt slag med LNG-framdrift.

Rederiet har langtidskontrakt med BioMar for frakt av fiskefôr fra fabrikk til en rekke oppdrettsanlegg.

– Miljøprofil er viktig for dem, sier daglig leder Kristian Høydal i rederiet til Teknisk Ukeblad.



Penger og profil

Han legger ikke skjul på at økonomien er viktigere enn idealismen, men synes det er gøy å være først ute med et kystfrakteskip på LNG, ikke bare i Norge, men i hele verden.

– På sikt er det god butikk. Vi vil oppnå en kostnadsgevinst i form av betydelig reduserert NOx-avgift og vi tilfredsstiller kommende utslippskrav. Det er dyrere å bygge, men vi får solid støtte fra NOx-fondet, sier Høydal til Teknisk Ukeblad.

Første kystfraktskip med LNG framdriftsmotor er bestilt av NSK Shipping som har langtidskontrakt på frakt av fiskefôr for BioMarin. Lengde: 69,9 meterBredde: 16 meterDypgang: 9,8 meterHovedmotor: Rolls-Royce C26:33L6PGas på 1620 kWFramdrift: Motor koblet til propell med en konvensjonell løsning med gir og akselgeneratorRedundans:  Hjelpemotor ¿ ¿take-me-home¿ ved hjelp av dieselgeneratorsett mot akselgeneratorLNG-tank: 90 m3Verft: Tersan, Tyrkia
FISKEMAT: Første kystfraktskip med LNG framdriftsmotor er bestilt av NSK Shipping som har langtidskontrakt på frakt av fiskefôr for BioMarin. NSK Shipping

Jobbet fram skipstype

Det snaut 70 meter lange skipet skal bygges i Tyrkia ved verftet Tersan. Skipet er designet av Nordnorsk Skipskonsult og klasset av DNV.

– Vi har skreddersydd konseptet i nært samarbeid med BioMar og designselskapet Nordnorsk Skipskonsult , sier Høydal. Nordnorsk Skipskonsult har sammen med rederiet jobbet med dette prosjektet i nærmere fire år.

– Det har vært et langt løp, men nå har vi omsider kontrahert, sier Høydal.



Lønnsomt og miljøvennlig

Han mener de får et svært effektivt og lettdrevet fartøy. Skipet får en lastekapasitet på 2000 tonn fiskefôr i pelletsform.

Motorene og LNG-anlegget skal leveres av Rolls-Royce. Danske Graintec leverer interne logistikksystemer for å få fôret fra fabrikksiloene til oppdrettsanleggenes silo. Lossekapasiteten forventes å være opp i mot 200 tonn i timen.

DNV-direktør Tor Svensen er svært glad for at det norske rederiet satser på LNG.

– LNG er ikke lenger et teknisk uoverkommelig alternativ. Det er både mer miljøvennlig og mer kostnadsbesparende enn alternativene, sier Svensen.

Skipet til NSK Shipping koster rundt 180 millioner kroner. Støtten fra NOx-fondet er på rundt 24 millioner kroner.



Bare norske LNG-skip

Ifølge DNV er det nå 21 skip som seiler med LNG som drivstoff. 20 av dem er DNV-klasset. De 20 opererer ut fra Norge med norske redere. I tillegg er det nå 15 nye LNG-drevne skip i bestilling ved ulike verft, inklusive NSK Shippings nye fraktefartøy.

Bergens-rederiet Sea-Cargo har to roroskip for nærskipstrafikk under bygging som også skal gå på LNG. De leveres i løpet av 2011.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.