Firefelts motorveier med fysisk skille sparer mange liv.

Bygger flere firefeltere         





Møte- og utforkjøringsulykker er sterkt representert på ulykkesstatistikken. Dette vil Statens vegvesen gjøre noe med.

I handlingsprogrammet for 2006-2009, som ble lagt frem i dag, er ett av tiltakene bygging av 60 kilometer midtrekkverk på noen av de mest trafikkerte riksveiene. Dette har tidligere vist seg som et svært effektivt virkemiddel for å unngå møteulykker.

I tillegg skal høyt trafikkerte stamveier bygges ut til fire felt. Innen utgangen av 2009 vil det dermed være en sammenhengende firefelts vei fra Tønsberg til Gøteborg.

Planen er også å få ferdig en firefelts vei fra Grimstad til Kristiansand, og begynne byggingen av en firefelts motorvei under Stavanger i løpet av perioden.

– Et av hovedpoengene i den utbyggingsstrategien vi legger opp til, er at gjennomgangstrafikken i størst mulig grad skal ledes under eller utenom byene, sier veidirektør Olav Søfteland i en pressemelding.

Vegvesenet har etablert ulykkesanalysegrupper i alle regioner, og fra og med 1. januar i år blir alle dødsulykker analysert. Dette skal gi viktig informasjon i arbeidet med tiltak som kan bedre trafikksikkerheten.

I handlingsprogrammet blir det også foreslått å bruke i underkant av 900 millioner kroner til kollektivformål de neste fire årene. Målet er å øke hastigheten til kollektivtransporten i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand og Tromsø.